Hoppa till huvudinnehållet

LT1056 Ledarskap för lärande och utveckling 7,0 hp

Välj termin och kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Kursval

Gäller för kursomgång

VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande

Anmälningskod

60622

Rubriker med innehåll från kursplan LT1056 (VT 2023–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen fokuserar på ledarskap för att främja alla elevers lärande och utveckling, vilket bland annat innebär synsättet att alla elever kan gagnas av specialpedagogiska insatser. Att etablera ett gott arbets- och lärandeklimat innefattar även fokus på bland annat kommunikation och konflikthantering samt psykologi och kognitionsvetenskap. Hela kursens lärandeinnehåll kopplas i praktiken till autentiska lärandesituationer under vårens VFU2. Kursen består av tre delmoment 1, 2 och 3:

Moment 1, Sociala relationer, kommunikation och ledarskap, behandlar skolan som en arena för social interaktion och lärande. Särskild uppmärksamhet ägnas lärarens roll som ledare, men även andra relationer som är av betydelse för skolarbetet tas upp: elevers relationer till varandra och relationer mellan lärare, skolledare, övrig skolpersonal, elever och vårdnadshavare. I kursen behandlas kommunikationens betydelse för en god lärande- och arbetsmiljö, även rörande potentiellt känsliga ämnen som sexualitet, diskriminering och könsroller. Slutligen tas strategier och metoder för både proaktiv och reaktiv konflikthantering upp, som ett verktyg för skapandet av goda sociala relationer.

Det andra momentet, Introduktion till Specialpedagogik, utgår från skolans ansvar att ge alla elever förutsättningar för lärande oberoende av funktionsnedsättning, etnicitet, genus och social klass och hur undervisningens organisering kan få konsekvenser för processer av social inkludering och exkludering. Momentet behandlar vikten av att i samverkan med 3 (4) vårdnadshavare, lärare och andra yrkesgrupper i och utanför skolan, kunna identifiera, analysera och hantera specialpedagogiska behov på såväl individnivå som på skol- och samhällsnivå. Momentet orienterar vidare om pedagogiska verktyg som kan öka elevers möjligheter att lära och utvecklas.

Det tredje momentet, Introduktion till Kognitionsvetenskap och psykologi, tar upp modern hjärnforskning, psykologi och kognitionsvetenskap. I momentet ingår kunskap om hur hjärnan fungerar, dess möjligheter och begränsningar, utveckling och mognad och hur lärandet påverkas. Dessutom diskuteras hur kunskaper om kognitionsvetenskap, psykologi och lärande kan påverka utformandet av undervisning.

Lärandemål

Efter avslutad kurs, skall studenten kunna:

       Moment 1, Sociala relationer, kommunikation och ledarskap

  1. redogöra för strategier och metoder för ledarskap samt för att på ett respektfullt och etiskt sätt kommunicera genom lyssnande, talande och skrivande med elever, deras vårdnadshavare och skolpersonal och resonera kring dess konsekvenser
  2. redogöra för strategier och metoder för att motverka konflikter i arbetsgrupper som exempelvis skolklasser och resonera kring dess konsekvenser
  3. redogöra för metoder och strategier för att utvärdera sitt arbete och identifiera sitt behov av ytterligare kunskap i syfte att utveckla sin kompetens inom sociala relationer, kommunikation och ledarskap
  4. analysera och utvärdera sin kommunikation med elever, deras vårdnadshavare och skolpersonal, utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet
        
    Moment 2: Introduktion till Specialpedagogik
           
        
  5. redogöra för skolans och lärarens ansvar i relation till undervisning för alla elevers delaktighet och lärande, utifrån styrdokument och konventioner
  6. redogöra, utifrån litteraturen, för hur lärare i praktiken kan identifiera och analysera specialpedagogiska behov i undervisningen, inklusive neuropsykiatriska svårigheter, i samverkan med elever, vårdnadshavare, lärare och andra i och utanför skolan
  7. utifrån sådana gemensamt identifierade och analyserade behov, redogöra, utifrån litteraturen, för lämplig hantering i praktiken av sådana behov, både på grupp- och individuell nivå, samt redogöra för den samverkan som krävs i dessa fall.
  8. visa förmåga att utifrån autentiska undervisningssituationer, identifiera och analysera specialpedagogiska behov, inklusive neuropsykiatriska svårigheter
       
    Moment 3, Introduktion till Kognitionsvetenskap och psykologi
      
  9. redogöra för lärandestrategier och -metoder i praktiken som gynnar elevers lärande och utveckling utifrån aktuella psykologiska och kognitionsvetenskapliga perspektiv.
  10. analysera autentiska lärandesituationer och argumentera för vad i undervisningen som försvårar och möjliggör lärande med hjälp av psykologiska och kognitionsvetenskapliga teorier.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande behörighet för högskolestudier

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INL2 - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INL3 - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • SEM1 - Seminarium, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • SEM2 - Seminarium, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • SEM3 - Seminarium, 1,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Birgit Kempinsky Fahrman (birgitf@kth.se)