- Kursen inleds med att en sammanfattande bild av teknikdidaktik presenteras. Deltagarna läser teknikdidaktisk litteratur och reflekterar samt gör en inlämningsuppgift, INL1.
- Därefter behandlas synen på teknikundervisning, vi går igenom läget just nu med fokus på ett utifrånperspektiv med aktörer som exempelvis Teknikföretagen, Cetis, Skolverket. Deltagarna genomför ytterligare en inlämningsuppgift, INL2.
- Nästa steg blir att diskutera och reflektera över Eldsjälar i teknikundervisning – vägar för att lyckas, exempel från praktiken. Då möter deltagarna aktuella projekt, verksamma lärare och forskare som delar med sig av sina erfarenheter. Deltagarna får sedan själva skapa verktyg för att planera, genomföra, utvärdera, samverka kring teknikundervisning. Deltagarna arbetar med ett projekt, PRO1.
- Under hela kursens gång inkluderas teknikdidaktisk forskning som ger stöd för att utveckla sin teknikundervisning. Används i inlämningsuppgifter och i projekt.
- Till sist får deltagarna får tillsammans utveckla strategier användbara för tekniklärare i sin egen undervisning och i tekniklärarnätverk. Ingår i projektarbetet, PRO1.
- Kursen innehåller också deltagande i relevanta konferenser, som Cetis. Ingår i projektarbetet, PRO1
LT1059 Att vara eldsjäl i teknikämnet - inspiration och påfyllnadskunskaper för verksamma tekniklärare 7,5 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LT1059 (HT 2023–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Beskriva teknikdidaktiska aspekter
- Reflektera över olika syn på teknikundervisning
- Planera för och analysera olika verktyg/metoder för att planera, genomföra och utvärdera teknikundervisning
- Analysera och beskriva teknikdidaktisk forskning
- Ge exempel på olika undervisnings- och samverkansstrategier
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Lärarexamen och minst en termins erfarenhet av teknikundervisning i grundskolan.
Lärarexamen i teknik.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- INL2 - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projektarbete, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter
Övriga krav för slutbetyg
Obligatorisk närvaro vid träffar, samt deltagande i konferens. I undantagsfall kan närvaro via zoom möjliggöras.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Övriga föreskrifter
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.