Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LT1068 Microbit programmering för lärare - grundläggande programmering i visuell miljö 3,0 hp

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LT1068 (VT 2025–)
Rubriker med innehåll från kursplan LT1068 (VT 2025–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen ska bidra till att ge verksamma lärare i framför allt grundskolans åk 4–9 de kunskaper som behövs för att undervisa i programmering, främst inom ämnet teknik, men även i matematik och andra ämnen. Kursens kärna utgörs av grundläggande programmering i visuella miljöer och hur detta kan användas för att introducera programmering för elever i grundskolan. 
Innehållet utgår från en ramkursplan som är fastslagen av Skolverket. 

  • Grundläggande datalogiska begrepp 
  • Enkel programmering i en visuell miljö och grundläggande programmering i minst en annan 
  • Orientering i visuella programmeringsspråk och utvecklingsmiljöer som är vanliga i skolan 
  • Introduktion till ett textbaserat programmeringsspråk 
  • Jämförelser mellan visuell och textbaserad programmering ur tekniska perspektiv 
  • Jämförelser mellan visuell och textbaserad programmering ur didaktiska perspektiv 
  • Några samhällsfrågor där informations- och kommunikationsteknik har stor betydelse 
  • Inledande programmeringsdidaktik och didaktiska aspekter på samhällsfrågor relaterade till informations- och kommunikationsteknik

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna: 

  • redogöra för grundläggande begrepp och byggstenar inom programmering, exempelvis sekvens, alternativ, villkor, upprepning, algoritm och funktion 
  • skriva enkla program i ett textbaserat programmeringsspråk och diskutera skillnader och likheter mellan visuell och textbaserad programmering inom programmering,  
  • skapa, modifiera, felsöka och testa program i ett visuellt programmeringsspråk och ha orienterande kunskaper om minst ett annat språk 
  • använda visuell programmering för att styra fysiska och virtuella objekt 
  • analysera relevanta kurs- och ämnesplaner för att identifiera moment och innehåll där programmering i visuell miljö kan användas 
  • orientera sig i aktuell praxis och didaktisk forskning inom grundläggande programmeringsundervisning 
  • planera och utvärdera undervisning i grundläggande programmering för elever

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande behörighet.

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • TEN1 - Muntlig examination, 1,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • LAB1 - Laboration/datorbaserade uppgifter, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • SEM1 - Seminarier på distans, 1,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Övriga krav för slutbetyg

Obligatorisk närvaro på seminarier.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Övriga föreskrifter

Studenterna rekommenderas att använda egen dator (laptop) på kursen.