Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LT1069 Hållbar utveckling i teknikämnet 3,0 hp

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LT1069 (VT 2025–)
Rubriker med innehåll från kursplan LT1069 (VT 2025–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen presenterar innehåll i grundskolans och gymnasiets teknikämnen som kan relateras till hållbar utveckling. Kursen tar också upp didaktiska modeller som är användbara och vilka kompetenser som är lämpliga att utveckla inom undervisning. Kursen ges på svenska och på distans. Kursens syfte är att ge fortbildning inom hållbar utveckling för tekniklärare på grundskolan och gymnasiet.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  1. Beskriva innehåll i teknikämnet i grundskolan och gymnasiet som kan relateras till hållbar utveckling
  2. Redogöra för och teoretiskt grunda hur innehåll i teknikämnet relaterat till hållbar utveckling kan undervisas i grundskolan och i gymnasiet
  3. Presentera konkreta undervisningsförslag

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Endast grundläggande behörighet

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • PRO1 - Muntlig och skriftlig presentation av ett projekt, 2,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Examinator

Ingen information tillagd

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Grundnivå