Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LT1080 Naturvetenskapsämnenas didaktik 6,0 hp

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2025 Start 2025-08-25 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-08-25 - 2026-01-12
Perioder

HT 2025: P1 (4 hp), P2 (2 hp)

Studietakt

17%

Anmälningskod

51766

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
CLGYM MAFY & MAKE åk 2
Planerade schemamoduler
[object Object]
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LT1080 (HT 2025–)
Rubriker med innehåll från kursplan LT1080 (HT 2025–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen behandlar lärande och undervisning i kemi och fysik på gymnasieskolan utifrån aktuella styrdokument samt relevant ämnesdidaktisk forskning. Kursen behandlar även skolämnenas karaktär och särart samt ungdomars utveckling och lärande. Hur undervisning kan organiseras med hjälp av undersökande arbetssätt, både med och utan stöd av tekniska hjälpmedel, som t.ex. informations- och kommunikationsteknik (IKT), behandlas i relation till ämnesdidaktisk forskning, elevers lärande och beprövad erfarenhet.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

1. tolka och diskutera kurs- och ämnesplaner i naturvetenskapliga ämnen

2. diskutera skillnader och likheter i kunskapssyn mellan naturvetenskapliga och tekniska ämnen

3. diskutera olika lärandemiljöers förutsättningar för undervisning i naturvetenskapliga ämnen utifrån styrdokument och ämnesdidaktisk forskning

4. diskutera elevers kunskapsutveckling i naturvetenskapliga undervisningsämnen utifrån den kunskapsprogression som beskrivs i styrdokumenten

5. planera ett undervisningsmoment i kemi eller fysik med inslag av undersökande arbetssätt för en given elevgrupp

6. redogöra för och motivera hur olika tekniska hjälpmedel kan stödja ungdomars lärande i fysik och/eller kemi

7. redogöra för, diskutera och problematisera specifikt innehåll med fokus på hållbar utveckling i kemi- och/eller fysikundervisningen

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Minst 7,5 hp inom utbildningsvetenskap.

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • SEM1 - Seminarier om naturvetenskapsämnenas didaktik, 2,0 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Skriftlig tentamen, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå