De tekniska ämnena på grund- och gymnasieskolan präglas av ett mångfacetterat innehåll med inslag av såväl ingenjörskonst och hantverksfärdigheter som teknikhistoria och tillämpad naturvetenskap. I kursen konkretiseras innehåll från tidigare kurser och erfarenheter från VFU genom att appliceras på teknikrelaterade undervisningsproblem. Teknikämnets historia och särart, utvecklingsprocesser som undervisningsmetod, undersökande arbetssätt i tekniken och ämnesövergripande arbete på teknikens grund är teman som ingår.
LT2030 Ämnesdidaktik - lärande och undervisning i teknik, del 1 5,0 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna
– redogöra för vanliga tolkningar av begreppet teknik samt tillämpa dem när texter inom skolområdet diskuteras
– beskriva teknikämnets framväxt och dess föregångares historia i grund- och gymnasieskolan ur läroplansteoretiska, kunskapsteoretiska och genusorienterade perspektiv
– analysera skillnader och likheter avseende innehåll, syfte och kunskapssyn mellan grund- och gymnasieskolans teknikämnen
– beskriva något eller några sätt att betrakta och klassificera teknisk kunskap och tillämpa detta vid planering och analys av undervisning och bedömning i grund- och/eller gymnasieskolan
– problematisera produktutvecklingsprojekt som undervisningsmetod i grundoch/eller gymnasieskolan
– planera, dokumentera och utvärdera undervisning i ett tekniskt ämne för gymnasieskolan eller grundskolans åk 7–9, inklusive bedömningsaspekter
̶ diskutera hur hur olika undervisningsresurser (inbegripet, men inte uteslutande, digitala) kan stödja elevers lärande i teknik
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Godkänt betyg (lägst E resp. U) i kurserna Ämnesdidaktik, läroplansteori och bedömning, Teorier om lärande och individens utveckling samt Verksamhetsförlagd utbildning 1 eller motsvarande kunskaper.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Kurslitteratur anges senast tre veckor före kursstart.
En betydande del av kurslitteraturen utgörs av teknikdidaktiska forskningsartiklar på engelska.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Skriftliga inlämningsuppgifter, 3,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- SEM1 - Seminarier m.m., 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Skriftliga inlämningsuppgifter.
Aktiv deltagande i seminarier och annan obligatorisk undervisning.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.