I den teknikdidaktiska fortsättningskursen fördjupas kunskaperna från den inledande kursen. De tekniska kunskaperna särart och därav följande komplexa bedömningssituationer uppmärksammas särskilt. Studenterna kommer inom kursen att få studera aktuell teknikdidaktisk forskning inom ett område som väljs av studenter och lärare i samråd.
LT2031 Ämnesdidaktik - lärande och undervisning i teknik, del 2 5,0 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter att ha genomgått kursen förväntas studenten kunna
– visa fördjupade kunskaper om formativ och summativ bedömning i tekniska ämnen
- redogöra för aktuell teknikdidaktisk forskning inom ett avgränsat område och diskutera dess relevans för undervisningen i grund- och/eller gymnasieskolan
- diskutera och utvärdera undersökande arbetssätt i teknikundervisningen
- planera teknikundervisning för en längre period, i enlighet med gällande styrdokument, med rimlig progression och med hänsyn tagen till andra skolämnen och elevers skilda intressen
– problematisera och kritiskt granska användningen av olika undervisningsresurser (inbegripet, men inte uteslutande, digitala) i teknikundervisningen
- kontrastera tekniska kunskaper och färdigheter mot andra och utifrån detta diskutera de tekniska ämnenas plats i utbildningssystemet
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Godkänt betyg (lägst E resp. U) i kurserna Ämnesdidaktik, läroplansteori och bedömning, Teorier om lärande och individens utveckling samt Verksamhetsförlagd utbildning 1 eller motsvarande kunskaper.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Kurslitteratur anges senast tre veckor före kursstart.
En betydande del av kurslitteraturen utgörs av teknikdidaktiska forskningsartiklar på engelska.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Skriftliga inlämningsuppgifter, 3,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- SEM1 - Seminarier m.m., 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Skriftliga inlämningsuppgifter.
Aktivt deltagande i seminarier och annan obligatorisk undervisning.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.