Föreläsningar, seminarier och workshop som hanterar koncepten och konceptutvecklingen inom kreativitet, innovation och innovationsledning inom en teknik-intensiv ekonomi, med en särskild betoning på att belysa modern teori i skärningspunkten mellan teknologi och "social theory". Föreläsningarna fokuserar på att ge en avancerad förståelse för teoriutvecklingen i fältet utan att frångå dennas praktiska relevans. Under kurser diskuteras såväl hur fältet kan analyseras idéhistoriskt och konceptuellt, hur man kan kritiskt granska innovation, de ontologiska och epistemologiska frågorna som uppstår kring innovationsbegreppet, samt innovationens levda praktik. Deltagare kommer att utveckla dessa teman i seminarier, workshops och i en självständig essä.
ME2052 The Philosophy of Innovation 6,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2000
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter kursen bör deltagarna kunna
- genomföra en innovationsanalys av t.ex. ett produktutvecklings-projekt
- kunna kartlägga innovationskontexten hos en teknisk produkt, inkluderande slutanvändar- och projektägar-analyser
- presentera en ekonomisk analys av det socio-ekonomiska ramverk inom vilken en teknisk innovation existerar
- visa en förståelse för de ontologiska frågorna i innovation
- utveckla en metodologisk position för det fortsatta studiet av innovativa praktiker
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Minst 12 hp, avancerad nivå, inom Industriell ekonomi .
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Enligt instruktion av examinator
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Essays, (LIT1; 3hp), examination (TEN1, 3hp).
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Beslut/fastställd 2007-04.