Se kurs-pm.
ME2088 Portföljstrategi för varumärken 6,0 hp
Kursen fokuserar på varumärkesstrategi och affärsstrategi med tonvikt på varumärkesportföljer. I kursen möjliggörs ett dynamiskt och kreativt tänkande kring hur företaget kan organisera, samt köpa, sälja och licensiera varumärken för att uppnå sina mål kring relevantare, starkare, tydligare och mer kapitaliserade varumärkesportföljer. Kursen varvar teori med en mängs praktiska exempel och gästföreläsare från verkligheten. Traditionella varumärkesportföljer och mer framtidsinriktade digitala varumärkesportföljer analyseras. Kursen examineras genom ett inviduellt paper och en hemtenta.
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande
Anmälningskod
50129
Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Brand Portfolio Management fokuserar på praktiska strategier för varumärken på en mogen marknad med komplexa varumärkesstrukturer och en ofta fragmentiserad marknadsplats. Syftet med kursen är att möjliggöra teoretiska insikter och rent praktiska kunskaper för att tillämpa högteknologisk varumärkesarkitektur och utformningen av en enhetlig och trovärdig varumärkesstrategi för det industriella företaget över tiden. Teknologiintensiva företag som 3M, Microsoft, Honeywell, ABB och General Electric är typiska representanter för en verklighetsanpassad tillämpning av Brand Portfolio Management på en industriell marknad.
Kursen syftar också till att formulera en mer expansiv syn på vad en varumärkesportfölj och en varumärkesarkitektur innebär i praktiken och olika definitioner av varumärkesportföljer och varumärkessystem diskuteras i relation till utvidgningar, allianser och högteknologiska ingrediensvarumärken, såsom Intel Inside (processorteknologi) och Gore-Tex (membranteknologi). En annan viktig aspekt är att betrakta individen ur ett portföljperspektiv, d.v.s. hur individen kan bygga sitt eget varumärke över tiden. Kursen karaktäriseras av en stark industriell verklighetsförankring med en realistisk referensram och industriella portföljprojekt.
- Brand Portfolio-teori för industriella företag
- Varumärkesarkitektur för teknikföretag
- Utvecklande av varumärkesidentitet för teknikföretag
- Portföljroller och positionering för industriella varumärken
- Energiskapande och differentierande varumärken.
- Positioneringsnivåer i industriella företag.
- Industriella varumärkesrelationsspektrum
- Skapande av energi i en varumärkesportfölj
- Inklusiva VS exklusiva portföljstrategier
- Co-branding och ingredient branding för teknikprodukter
Lärandemål
Efter kursen ska studenterna kunna:
- Utvärdera storlek och varumärkesstruktur för en teknologisk varumärkesportfölj och hur varumärkesportföljen kan optimeras strategiskt
- Besluta när varumärken kan adderas till eller konsolideras i varumärkesportföljen utifrån strategiska balanskriterier och målsättningar
- Kontrastera och skapa ett system av strategiska portföljroller för adekvata marknadssegment utifrån varumärkesplattformens portföljmål
- Arbeta systematiskt med varumärkeskonsolidering
- Expandera företagets varumärkesportfölj genom licensiering och franchising
- Utvärdera kandidater för uppköp baserat på ett varumärkes styrka och affärspotential
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
6 hp grundläggande marknadsföring.
Engelska B/Engelska 6, eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Inga utöver särskild behörighet.
Utrustning
Ingen
Kurslitteratur
Kurslitteratur meddelas vid kursstart
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Skriftlig tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Se kurs-pm.
Möjlighet till plussning
Avgörs av examinator.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Se kurs- och programkatalogen.
Kontaktperson
Övrig information
ersätter ME2025