ME2705 Mikroekonomi 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2018
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen utvecklar ett formellt matematiskt ramverk för analys av prisbildning, marknaders effektivitet och strategisk interaktion på marknader. Den matematiska framställningen baseras på optimeringslära och flervariabelanalys. En kortfattad översikt över dessa områden inleder kursen. Följande teman behandlas:
- Konsument- och producentteori
- Konkurrens
- Jämviktsteori
- Välfärdsanalys
- Strategiskt beteende och spelteori
- Informationsassymetrier
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten:
- Kunna använda och härleda avancerad mikroekonomisk teori för att analysera marknadskonkurrens, teknologisk förändring samt produktivitetstillväxt med matematiskt formaliserade modeller.
- Kunna beskriva och tillämpa formella matematiska modeller för att prognosticera hur utbud och efterfrågan för specifika varor utvecklas.
- Ha kunskaper om dualitet och optimering för modern tillämpad ekonomisk analys.
- Ha kunskap och verktyg för att analysera välfärdsekonomiska effekter av teknisk och affärsmässig utveckling.
- Kunna använda spelteori för analys av strategiska beslut.
- Kunna använda avancerad mikroekonomisk teroi och modeller
- Ha kunskap hur dessa kan tillämpas för beslutsfattande i företag för exempelvis ingenjörer i chefsställning.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Högskolestudier om minst 180hp därav minst 30hp inom matematik/nationalekonomi samt dokumenterade kunskaper i engelska B eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Jehle, G.A., Reny, P.J. (2001) Advanced Microeconomic Theory (3rd edition) (eller senaste upplaga) Addison-Wewsley Longman Inc.
Ytterligare artiklar och material förmedlas via kursadministrationen.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- TEN1 - Tentamen, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN1 - Övningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Ersätter AH2001