Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

ME2826 Socialt entreprenörskap 7,5 hp

Välj termin och kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Kursval

Gäller för kursomgång

HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande

Anmälningskod

50500

Rubriker med innehåll från kursplan ME2826 (VT 2018–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Syftet med kursen är att placera social innovation och socialt entreprenörskap i ett större samhälleligt sammanhang, där begreppet både sätts i relation till entreprenörskap och där en historisk förståelse skapas kring framväxten av intresset för det sociala. Studenterna kommer under kursens gång att öka sin förståelse för socialt entreprenörskap genom att da del av olika teorier och skapa en förståelse för att socialt entreprenörskap kan ta många olika skepnader. De kommer också, genom ett projektarbete, att få träna den handlingsförmåga som krävs för att införa en social innovation och/eller utveckla nya företag med en social orientering.

Sociala behov uttrycks på en mängd olika sätt i dagens samhälle. Några av dessa behov tas huvudsakligen omhand av offentliga organisationer, andra av privat näringsliv (föreningar, ideella organisationer, eller företag). Men så kanske det också finns behov som överhuvudtaget inte besvaras.  Alltefter att olika förändringar inträffar i samhället kan de praktiker som idag möter upp våra sociala behov komma att förändras. I framtiden behöver det inte självklart vara samma utbud/behov som tillgodoses. Några behov/utbud kan falla bort och andra kan tillkomma. Som en respons på detta uppstår, möjligheter för somliga, problem för andra, vilket leder till att nya initiativ tas. Det är skapandet av dessa nya initiativ som står i fokus för denna kurs.

Social innovation omfattar att kunna identifiera nya problem som uppstår, att hitta lösningar till dem och se möjligheter för handling; individuellt eller kollektivt. Entreprenörskap, som den process genom vilken dessa initiativ utvecklas och nya ”världar” skapas, inbegriper hur vi diskuterar dessa problem/möjligheter/initiativ med andra liksom hur vi de facto genomför dem i konkret handling. Social innovation och entreprenörskap medför ibland att logiker från samhällets tre sektorer (ideellt, offentligt, privat) möts, krockar och ”ställer till det” när idéer omformas till konkret praktik. Under denna kurs kommer etiska moraliska och normativa frågor att lyftas fram, i relation till praktiska exempel liksom det kursens projektarbete.

Kursens nyckelbegrepp är:

  1. Socialt entreprenörskap och dess olika former
  2. Normer, etik och välbefinnande
  3. Företags sociala ansvar (CSR)
  4. Public relations (PR)
  5. Affärsmodeller för ideella organisationer

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • Förklara och diskutera begreppet socialt entreprenörskap, dess olika former, historia och relation till entreprenörskap, samt att problematisera vad företags och/eller ideell sektors sociala påverkan medför.
  • Förklara begreppet ”företags sociala ansvar” (CSR) och redogöra för dess historia
  • Utvärdera de effekter som samhället har på företag, och
  • Utvärdera de effekter som företag har på samhället.
  • Identifiera hur planering och genomförandet av PR aktiviteter används i socialt entreprenörskap/CSR
  • Utveckla en fallstudie om socialt entreprenörskap med hjälp av avancerade affärsmodeller och som inbegriper planering av PR aktiviteter.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Studenter måste ha minst 120 högskolepoäng (ECTS).

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Information om kurslitteratur kommer att delges anmälda studenter innan kursstart.

Literature will be announced in connection to the start of the course and communicated to enrolled participants.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PRO1 - Projekt, 7,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Slutbetyget baseras på:

  • Aktivt deltagande i kursen
  • Litteraturseminarier
  • Individuell uppsats
  • Case projekt (grupp rapport)

Betygsskala:

Studenter som examineras från en SSES kurs kommer att betygsättas enligt kursplanen.

Närvaro är obligatorisk.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Industriell ekonomi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

registrar@sses.se

Övrig information

,Ersätter ME2804

Kursspråk är engelska

Kursen erbjuds inom Stockholm School of Entrepreneurships ramverk.

Ansvarig institution: Stockholms Universitet

Kursansvarig: Jessica Lindbergh, jessica.lindbergh@sbs.su.se

Frågor skickas till SSES utbildningskoordinator via registrar@sses.se