Hoppa till huvudinnehållet

ME2830 Etik för start-ups 7,5 hp

Ett etiskt förhållnings- och arbetssätt blir allt viktigare inom alla affärsområden. CSR (engelska Corporate Sustainability and Responsibility, eller Corporate Social Responsibility), PPP (People, Planet and Profitability), ESG (Environment, Social & Governance), SRI (Sustainable and Responsible Investments) och Sustainability Reporting är bara några av alla begrepp som återspeglar företags samhällsansvar idag. I slutändan handlar allt om att frångå företagens traditionella uppdrag att maximera vinsten inom ramen för lagar och regler i samhället, för att istället bli en ansvarsfull samhällsmedborgare. Påtryckningar från regeringar, konsumenter, investerare, rekryteringar, varumärken samt från inre påtryckningar från anställda och ägare driver denna utveckling. Affärsetik har praktiskt taget blivit en del av de flesta företag idag och forskare hävdar att det bör vara en del av affärsstrategin och anses som ett tillfälle när det kommer till att realisera vinster.

Problemet är hur man ska förstå och praktisera affärsetik. I denna kurs studerar vi de viktigaste normativa etiska teorierna och tillämpar deras principer i dilemman, företagsfall och enligt ens egna etiska riktlinjer. Det övergripande syftet med kursen är att öka det etiska medvetandet i näringsliv samt privatliv och förbättra det etiska beteende i entreprenörskap och företagande.

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan ME2830 (HT 2014–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen är utformad för att nå inlärningsmålen genom flertalet aktiviteter. Den grundläggande inlärningsprocessen baseras på att läsa kurslitteraturen, reflektera, diskutera, skriva och presentera idéer och analyser. Kursens uppgifter är baserade på dessa aktiviteter. Varje uppgift utvärderas och tillsammans bildar de slutbetyget. Denna kurs inkluderar inte en traditionell examen.

1. Affärsetik i allmänhet.

a. Etiska teorier.

Denna del utgör de grundläggande teoretiska och analytiska ramarna för kursen. Teorierna beskrivs i kursboken. Dessa teorier används i all undervisning under kursens gång. Den första kursuppgiften ägnas uteslutande åt att göra eleverna allmänt förtrogna med teorierna genom olika dilemmaövningar.

b. Affärsrelaterade etiska frågor.

Den andra kursuppgiften ägnas åt frågor som i första hand beslutsfattare I affärsverksamheter står inför när de ska utveckla ledande principer kring medarbetare, kunder och allmänheten. Baserat på de etiska teorierna får studenterna fokusera på en viss fråga i lösandet av ett givet fall.

c. Gästföreläsningar.

Syftet med dessa föreläsningar är att ge studenterna en inblick i hur det går till i praktiken gällande etiska frågor i syfte att öka förståelsen för dessa.

2. Individuell etisk medvetenhet.

Inget företag eller organisation kommer att tänka och agera bättre än de chefer och anställda som verkar inom dem. För att nå det andra förväntade inlärningsmålet, skall studenten i denna kursuppgift fokusera på sin egen etik och flytta kursens uppmärksamhet från analys av organisationer och "de andra" till en analys av sitt eget tänkande, attityder och beteenden.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska du kritiskt kunna analysera etiska beteenden eller icke-beteenden i organisationer, samt ditt egna etiska tänkande, dina attityder och beteenden i ditt yrkes-och privatliv, utifrån etiska teorier och analysmetoder. Mer specifikt bör du

  • ha en grundläggande förståelse för normativa etiska teorier;
  • kunna analysera dessa i företags/organisatoriska och individuella sammanhang;
  • ha en förståelse för den teoretiska utvecklingen och forskningen inom affärsetik,
  • kunna identifiera och föreslå lösningar på etiska problem och dilemman i organisationer;
  • kunna relatera till det samtida praktiska arbetet samt relatera till insatser inom affärsetiksområdet.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Studenter måste ha minst 120 högskolepoäng (ECTS).

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Information om kurslitteratur kommer att meddelas inför kursstart.

Will be announced at the start of the course.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PRO1 - Projekt, 7,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Slutbetyget för kursen baseras på lärandemålen som följer den sjugradiga skalan enligt följande kriterier;

Lärandemål 1:

Analyserar de etiska beteenden eller de uteblivna etiska beteendena hos organisationer kritiskt genom att använda etiska teorier och analytiska metoder.

Lärandemål 2:

Analyserar sin egen etiska tankegång, attityd samt sitt beteende i det egna professionella och privata livet kritiskt.

A

Visar en utmärkt förmåga att generalisera etiska analyser utöver det omedelbara ämnesområdet på ett originellt sätt. Kan utföra en relevant, originell och övertygande etisk abstrakt diskussion, och överföra principerna från det specifika till det abstrakta. 

Visar en utmärkt förmåga att generalisera etiska analyser på andra passande områden än sig själv på ett originellt sett.  Har förmågan att utföra relevanta, originella och övertygande abstrakta etiska diskussioner på basen av sina egna erfarenheter.

B

Visar en något begränsad förmåga att generalisera etiska analyser utanför det omedelbara ämnesområdet på ett originellt sätt. Har förmåga att utföra relevanta abstrakta etiska diskussioner och överföra principerna från det specifika till det abstrakta.

Visar en något begränsad förmåga att, på ett originellt sett, generalisera etiska analyser till andra applicerbara områden än sig själv. Har förmåga att utföra relevanta, originella och övertygande diskussioner angående abstrakta etiska ämnen på basen av sina egna erfarenheter.

C

Visar förmåga att framställa fakta och teori, handling and mening: demonstrerar samband och olikheter mellan etiska teorier; demonstrerar samband mellan praktiska applikationer och etiska teorier.

Visar en förmåga att relatera mellan sitt eget tankesätt/beteende och etiska teorier.

D

Visar en förståelse för gränser men inte system: har hittat ett antal samband mellan etiska teorier och praktiska applikationer, men inte lyckats visa betydelsen av sambandet. 

Visar ett antal samband mellan etiska teorier och sig själv, utan att specificera betydelsen av sambandet.

E

Visar en svag förståelse: en förmåga att memorera, identifiera och känna igen grundläggande begrepp i kursen. Utför en etisk analys av ett företag genom att dra enkla och uppenbara slutsatser.

Är närvarande och aktiv på seminarier och föreläsningar.

Genomför en etisk analys av sig själv genom att dra enkla och uppenbara slutsatser.

Fx

Underkänd  på duggan två gånger. Visar delar av osammanhängande information från kursen.  Är oförmögen att organisera informationen, har ingen känsla för helheten.

Visar ingen grundläggande förståelse för grundläggande etiska begrepp i analysen av sig själv. Analyserar andra objekt än sig själv.

F

Underkänd på duggan fyra gånger. Visar inte nödvändig förståelse för grundläggande etiska begrepp.

Har inte gjort en etisk analys av sig själv.

Närvaro är obligatorisk på alla kursaktiviteter. Frånvaro vid fler än två tillfällen medför underkänt betyg på kursen. Det är inte möjligt att komplettera frånvaro med extrauppgifter eller liknande.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Industriell ekonomi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

registrar@sses.se

Övrig information

Kursspråk är engelska.

Kursen ges inom ramverket för Stockholm School of Entrepreneurship.

Ansvarig institution: Stockholms Universitet (SU)

Docent/Universitetslektor Bengt Gustavsson, bgu@fek.su.se, Jessica Lindberg, jeli@fek.su.se

Frågor skickas till SSES utbildningskoordinator via registrar@sses.se