ME2836 Entreprenöriella familjeföretag 7,5 hp
Kursen introducerar studenterna till det breda, men komplexa fenomenet: entreprenöriella familjeföretag. Kursen täcker många teman som är relevanta vid uppstart av ett nytt företag, eller för att upprätthålla den entreprenöriella kapaciteten i etablerade familjeföretag och få den att växa. Exempel på teman som ingår i kursen är: familjeföretagens historia och egenskaper hosentreprenöriella familjeföretag över hela världen, strategi, innovation, styrning, ledarskap, generationsskifte, hållbarhet, finans, entreprenörskap över generationer, konflikter och relationer samt rådgivning till familjeföretag. Syftet med kursen är att introducera konceptuella verktyg och teoretiska ramar som kan hjälpa studenterna att bättre förstå entreprenöriella familjeföretag.
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
VT 2025 Start 2025-03-17 programstuderande
Anmälningskod
61075
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen introducerar studenterna till det breda, men komplexa fenomenet entreprenöriella familjeföretag. Kursen täcker många teman som är relevanta vid uppstart av ett nytt företag, eller för att upprätthålla den entreprenöriella kapaciteten i etablerade familjeföretag och få den att växa. Exempel på teman som ingår i kursen är: familjeföretagens historia och egenskaper hos entreprenöriella familjeföretag över hela världen, strategi, innovation, styrning, ledarskap, generationsskifte, hållbarhet, finans, entreprenörskap över generationer, konflikter och relationer samt rådgivning till familjeföretag.
Syftet med kursen är att introducera konceptuella verktyg och teoretiska ramar som kan hjälpa studenterna att bättre förstå entreprenöriella familjeföretag. Kursen innehåller också många praktiska inlärningssituationer med riktiga fallstudier, gästföreläsningar och eventuellt företagsbesök som rör både nya familjebaserade, innovativa satsningar och etablerade, långlivade familjeföretag som har behållit och utvecklat sin entreprenörsanda i århundraden. Kursen blandar exempel och erfarenheter från en svensk miljö med ett starkt internationellt fokus och perspektiv.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Analysera centrala egenskaper, möjligheter och utmaningar som olika typer av familjeföretag konfronteras med och utvärdera hur dessa skiljer sig åt från ickefamiljeföretag.
- Integrera huvudteorier, modeller och begrepp inom området familjeföretag, och argumentera för hur dessa kan användas för att förstå olika typer av entreprenöriella familjeföretag.
- Analysera vanliga teman som är viktiga för att bygga entreprenöriella familjeföretag och få dem att växa, både ur ett teoretiskt och ett praktiskt perspektiv.
- Integrera och reflektera över vanliga utmaningar och viktiga beslut som entreprenöriella familjeföretag står inför och bygga lämpliga strategier för att hantera dessa utmaningar och viktiga beslut i praktiken.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Uppnått kraven for kandidatexamen.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 7,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Denna kurs ges inom ramen för SSES samarbetet och examinationen kommer ske kontinuerligt under kursens genomförande. För att underlätta administrationen mellan de olika SSES universiteten avrapporteras dock kursen i Ladok inom ramen för ett examinationsmoment.
Övriga krav för slutbetyg
Studenten måste slutföra alla kursens uppgifter för att få ett godkänt betyg. Studentens betyg baseras på hur de presterat i skriftliga uppgifter (individuellt och i grupp), muntliga presentationer och deltagande under lektionstid. Närvaro är vid vissa undervisningstillfällen obligatorisk, och vid andra frivillig.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övriga föreskrifter
Kursen ges inom ramen för Stockholm School of Entrepreneurship (SSES): www.sses.se