MF1062 Design och produktframtagning 6,0 hp

Design and Product Realization

Kursens övergripande mål är att studenterna skall utveckla en grundläggande kunskap i industridesignämnet. Målsättningen är att denna kurs skall ge en god inblick i industridesignern/civilingenjörens roll i produktutvecklingsprocessen.

  • Utbildningsnivå

    Grundnivå
  • Huvudområde

    Teknik
  • Betygsskala

    A, B, C, D, E, FX, F

Kurstillfällen/kursomgångar

VT19 för programstuderande

VT20 för programstuderande

Lärandemål

Efter fullföljd kurs ska studenten:

  • ha förståelse för semiotik och gestaltning, designmetodik, designmanagment
  • kunna diskutera frågor kring grundläggande färg och form
  • med ord och bild kunna beskriva och presentera ett projekt
  • med skiss och modell kunna visualisera och presentera idéer och produkter
  • kunna modellbygge i verkstad och handhavande av modellfräsar och andra maskiner

Kursens huvudsakliga innehåll

Studenterna kommer att få en introduktion till olika verktyg och metoder som används i produktutveckling. Detta tillämpas sedan i ett designprojekt och det slutgiltiga resultatet i projektet redovisas i form av en fysisk modell, en projektmapp och en presentation.

Följande verktyg och metoder ingår i kursen:

  • Designmetodik och projekt metodik
  • Modell, modellens syfte, material, mm
  • Modellbygge i verkstad och handhavande av modellfräsar och andra maskiner
  • Design Management
  • Presentationsteknik
  • Grafiskdesign och layout, Adobe CS
  • Digitala visualiseringstekniker i Adobe CS
  • Grundläggande färglära
  • Semiotik, produktuttryck mm
  • Immaterialrätt

Behörighet

Obligatorisk för CDEPR årskurs 1.

Litteratur

Design Process och Metod. Åsa Wikberg Nilsson.

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 1,0, betygsskala: P, F
  • PRO1 - Projekt, 5,0, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Ges av

ITM/Maskinkonstruktion

Examinator

Stefan Ståhlgren <stahlg@kth.se>

Versionsinformation

Kursplan gäller från och med VT2017.
Examinationsinformation gäller från och med VT2015.