MF2034 Integrerad produktutveckling 6,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2021
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen består av fyra huvuddelar:
- Arbetssätt i produktutveckling
- Kreativt
- Stödmetoder
- Informationshantering
Lärandemål
Det övergripande kursmålet är att studenten skall kunna beskriva, jämföra och förklara olika aspekter av arbetssätt i komplext produktutvecklingsarbete. Den pedagogiska modellen i kursen är reflektivt lärande, genom att teoriavsnitt varvas med praktiska övningar, kritisk diskussion och projektarbete.
Efter avslutad kurs skall du kunna
- Beskriva, jämföra och kritiskt granska olika produktutvecklingsprocesser och dess egenskaper
- Tillämpa och utvärdera stödmetoder i komplext produktutvecklingsarbete
- Analysera påverkan av olika sätt att organisera produktutveckling i utvecklingsprojekt
- Beskriva faktorer som stöder ett kreativt arbetsklimat och ge rekommendationer för hur en arbetsgrupp skall uppnå ett kreativt arbetsklimat
- Identifiera integrationsmekanismer för produktutvecklingsprojekt och kritiskt reflektera nyttan av dessa mekanismer
- Framställa en kravspecifikation och en projektplan för produktutvecklingsprojekt
- Ha goda kunskaper för att genomföra ett komplext tvärfunktionellt utvecklingsprojekt
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
TIPUM, TIPDM and 10 credits
CDEPR4, CMAST3, CFAST4
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Kurslitteraturen består av föreläsningsmaterial och utdelade vetenskapliga artiklar.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO2 - Projekt, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Muntliga redovisningar, Inlämningsuppgifter, Inslag av peer to peer-bedömning
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
MF2036
Kontaktperson
Övrig information
Kursen innehåller ett projektarbete kopplat till högre kursen för respektive inriktning.