Hoppa till huvudinnehållet

MF2045 Ingenjörsvetenskaplig forskningsmetodik 9,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan MF2045 (VT 2010–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen ges i seminarieform där semiarier ges av interna och externa forskare, lärare och industriellt aktiva personer, samt av studenterna själva. Seminarierna speglar kursmålen enligt ovan. Varje student skriver och presenterar en vetenskaplig artikel, granskar och ger konstruktiv kritik på en eller flera kollegers artiklar.

Lärandemål

Kursen ger en överblick över aktuell forskning och industriella utvecklingtrender inom områdena engineering design and industrial design. Vidare behandlas vetenskapligt arbetssätt inkluderande forskningsetik och forskningsmetoder, såväl övergripande som mer specifikt för olika forskningsinriktningar. Vetenskapligt skrivande, granskande och framläggande belyses och tränas. Nyttiggörande av forskning, speciellt innovation och entreprenörskap introduceras.

Efter genomgången kurs ska studenten ha förmåga att:

1. Översiktligt sammanfatta och diskutera viktiga frågeställningar och trender inom aktuellt vetenskapsområde.

2. Skriva en vetenskaplig artikel inom ett avgränsat område med en sådan kvalitet att artikeln kan presenteras på en vetenskaplig workshop.

3. Granska och ge konstruktiv kritik på en kollegas motsvarande alster.

4. Göra en vetenskapligt och ingenjörsmässigt hållbar och väl dokumenterad plan för ett examansarbete av hög kvalitet.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

CDEPR4, CFAST4, CFATE4, CDATE4, CINEK4, TIPUM, TIPDM, TAEEM

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ej ännu bestämt

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

    Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

    Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

    Övriga krav för slutbetyg

    Närvaro 80%

    Godkända moment: Artikel, presentation av artikel, granskning och konstruktiv kritik

    Möjlighet till komplettering

    Ingen information tillagd

    Möjlighet till plussning

    Ingen information tillagd

    Examinator

    Etiskt förhållningssätt

    • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
    • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
    • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

    Ytterligare information

    Kursrum i Canvas

    Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

    Ges av

    Huvudområde

    Maskinteknik

    Utbildningsnivå

    Avancerad nivå

    Påbyggnad

    Ingen information tillagd

    Kontaktperson

    Termin1: Martin Edin Grimheden (mjg@kth.se), Fredrik Asplund (fasplund@kth.se) / Termin 2: Jens Hämphälä (hemphala@md.kth.se), Termin 3: Anders Berglund (andersb5@kth.se), Jenny Janhager Stier (janhager@kth.se)