MF2045 Ingenjörsvetenskaplig forskningsmetodik 9,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2021
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen ges i seminarieform där semiarier ges av interna och externa forskare, lärare och industriellt aktiva personer, samt av studenterna själva. Seminarierna speglar kursmålen enligt ovan. Varje student skriver och presenterar en vetenskaplig artikel, granskar och ger konstruktiv kritik på en eller flera kollegers artiklar.
Lärandemål
Kursen ger en överblick över aktuell forskning och industriella utvecklingtrender inom områdena engineering design and industrial design. Vidare behandlas vetenskapligt arbetssätt inkluderande forskningsetik och forskningsmetoder, såväl övergripande som mer specifikt för olika forskningsinriktningar. Vetenskapligt skrivande, granskande och framläggande belyses och tränas. Nyttiggörande av forskning, speciellt innovation och entreprenörskap introduceras.
Efter genomgången kurs ska studenten ha förmåga att:
1. Översiktligt sammanfatta och diskutera viktiga frågeställningar och trender inom aktuellt vetenskapsområde.
2. Skriva en vetenskaplig artikel inom ett avgränsat område med en sådan kvalitet att artikeln kan presenteras på en vetenskaplig workshop.
3. Granska och ge konstruktiv kritik på en kollegas motsvarande alster.
4. Göra en vetenskapligt och ingenjörsmässigt hållbar och väl dokumenterad plan för ett examansarbete av hög kvalitet.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
CDEPR4, CFAST4, CFATE4, CDATE4, CINEK4, TIPUM, TIPDM, TAEEM
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Ej ännu bestämt
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Närvaro 80%
Godkända moment: Artikel, presentation av artikel, granskning och konstruktiv kritik
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.