Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

MF2051 F&U Strategi och organisering 6,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan MF2051 (HT 2014–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen syftar till att introducera olika teorier och ramverk relaterade till strategi och organisation, med ett särskilt fokus på Forskning och Utveckling (F&U). Särskild tonvikt läggs vid att studenterna skall förstå de ledningsrelaterade utmaningar som är kopplade till utvecklingsarbete och utveckla en förmåga att hantera dessa. Samspelet mellan F&U, organisering och strategi är centralt för att förstå den kontext i vilken produktinnovation sker. Kursen ger således viktig kontextuell förståelse inom masterspåren Produktinnovation och Integrerad produktutveckling.

Lärandemål

Studenter ska efter genomgången kurs ha tillägnat sig följande kunskap och färdigheter:

  • Ha kännedom om hur strategi och organisationsteori har utvecklats som forskning och praktik över tiden.
  • Kunna tillämpa grundläggande begrepp, teorier och analytiska ramverk inom strategi, detta med särskilt fokus på F&U.
  • Känna till olika sätt att organisera företag, samt olika organisationsmodellers samspel med företags- och affärsstrategi.
  • Förstå för- och nackdelar med olika sätt att organisera F&U.
  • Ha kunskap om olika integrationsmekanismer som kan användas i organiseringen av F&U, deras tillämpbarhet och för-, respektive nackdelar.
  • Kunna analysera samspelat mellan F&U och olika affärs- och företagsstrategier samt deras implikationer för hur företag bör oragnisera utvecklingsverksamhet.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Kursen är öppen att söka för studenter som läser fjärde eller femte året.

Rekommenderade förkunskaper

Kursen är öppen att söka för studenter som läser fjärde eller femte året. Studenter på masterspåret produktinnovation har emellertid företräde till kursen.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Grant, R.M. (2010),Contemporary strategy analysis, Blackwell Publishing, Oxford, UK.

Vetenskapliga artiklar och bokutdrag.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PRO1 - Projekt, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • TEN1 - Tentamen, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

För slutbetyg fordras godkänd projektuppgift, skriftlig och muntlig redovisning (PRO1; 2,0 hp) samt godkänd skriftlig tentamen (TEN1;4,0 hp).

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Maskinteknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Susanne Nilsson (suni@kth.se) (0734444375)