Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

MH1029 Hållbar processteknik 6,0 hp

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan MH1029 (HT 2019–)
Rubriker med innehåll från kursplan MH1029 (HT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Termodynamiska jämviktberäkningar men med fokus på järn- och stålframställning men med exempel från kisel-, zink- och aluminiumframställning.
  • Processmetallurgiska principer (pyro- och hydrometallurgi samt elektrokemi) för framställning av icke-järnmetaller. Tillämpningar på koppar, zink och aluminium.
  • Studiebesök för att kunna förstå en industriell metallurgisk processkedja utifrån egna erfarenheter
  • Hur en hållbar metallframställning är en del av den cirkulära ekonomin

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • förklara grundläggande processer för framställning av basmetaller som inte är järnbaserade
  • förklara hur en hållbar metallframställning är en del av den cirkulära ekonomin
  • beskriva en industriell metallurgisk processkedja
  • tillämpa termodynamiska beräkningar för utvinning av basmetaller med fokus på järnbaserade legeringar

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

MH1022 Framställningsprocesser

Kurslitteratur

Meddelas i kurs-PM, vid kursstart.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • SEMA - Seminarieuppgift, 2,0 hp, betygsskala: P, F
  • STU2 - Studiebesök, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • TENA - Skriftlig tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå