Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

MH2042 Verktygslåda för simulering och modellering 6,0 hp

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2025 Start 2025-08-25 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-08-25 - 2025-10-24
Perioder

HT 2025: P1 (6 hp)

Studietakt

50%

Anmälningskod

50024

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Min: 10

Målgrupp
Sökbar för TTMVM2. Valfri för alla program under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.
Planerade schemamoduler
[object Object]
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan MH2042 (HT 2019–)
Rubriker med innehåll från kursplan MH2042 (HT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

• Introduktion tillsimuleringsmetoder,begränsningar och möjligheteriallmänhet.
• Översyn av vissa av dagens modelleringsprogramvaor.
• Övningar som introducerar studenterna till en viss modelleringsprogramvara, inklusive begränsningar och möjligheter i den specifika programvaran.
• Val och planering av ett modelleringsproblem.
• Lösning av modelleringsproblemprojektet.
• Skriftlig och muntligpresentation av projektet.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • Presentera projektidéer och projektresultat på ett tydligt och informativt sätt.
  • Applicera idéer som innovation och entreprenörskap i projektet.
  • Bedriva verksamhet i en grupp som har målet att leverera en lösning på ett industriellt relevant problem. Samt bedöma strukturen och organisationen av denna projektgrupp.
  • Skriva, bedöma och kritiskt granska rapporter baserade på CFD simuleringar.
  • Tillämpa finita volymsmetoden så att en CFD modell kan designas för att lösa ett industriellt relevant problem.

I syfte att:

Studenten på ett vetenskapligt sätt har fått kunskaper att planera, utföra och presentera ett industriellt relevant projekt.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

165 hp inom huvudområde teknik.

Rekommenderade förkunskaper

  • Fluidmekanik och värmetransport (MH1037 Transportfenomen eller liknande)
  • Numeriska metoder (SF1551 Numeriska metoder, grundkurs eller liknande)

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • SEM1 - Seminarium, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • PRO1 - Projektuppgift, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Draknästet -Problemformuleringsseminarium
Under problemformuleringspresentationen (max 5 minuter!) ska några externa "riskkapitalister" bedöma ditt projekt baserat på din presentation:
Viktiga punkter:
• Bakgrund (inklusive state-of-the-art)
• Mål med projektet och även tid att uppnå målen.
• Levererbarhet (visa att du har uppnått målen).

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Materialvetenskap, Materialteknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå