Hoppa till huvudinnehållet

MJ2476 Strategier i den globala klimatagendan 6,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan MJ2476 (VT 2022–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen omfattar följande områden:

  •  Klimathotet och den internationella agendan för att adressera problemet
    Den teoretiska delen av kursen ger studenten bakgrundsinformation om klimatförändringar och milstolpar i utvecklingen av den internationella klimatagendan. Nyckelbegrepp som minskning, anpassning, flexibla mekanismer till klimatkonventionen etc. diskuteras. Klimatförändringar analyseras inom ramen för olika sektorer, t.ex. industri, bostäder, kommersiell sektor, energi, transport, jordbruk och skogsbruk. Olika landsperspektiv beaktas och olika intressentperspektiv ses över (t.ex. privat sektor, regering, institutioner, slutanvändare och internationella organ)
  •  Verktyg och strategier för att mildra klimatförändringen
    Kursdeltagarna kommer att använda analytiska verktyg för att utvärdera möjligheterna till minskning av klimatförändringen. De kommer att utvärdera de flexibla mekanismer som används internationellt, inklusive CDM, system för utsläppshandel, osv, och analysera effekterna av olika avhjälpande åtgärder. Detta omfattar också institutionella / politiska aspekter och globalt partnerskap vid utarbetandet av nationella klimatstrategier. Nationella klimatplaner (internationellt s.k. Nationally  determined contribuitions -- NDCs) och hållbara utvecklingsmål kommer att diskuteras i samband med koldioxidsnål och klimattålig framtid.
  •   Klimatförhandlingar som en plattform för att minska klimathotet
      Klimatkonventionen har satt fas för den globala klimatpolitiken - Vad är rollen för     dessa förhandlingar, hur länge har de nått och hur långt kan de driva för förändring?

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  1. Förklara klimatförändringspolitiken i olika sektorer och utvecklingssammanhang (utvecklade och utvecklingsländer) som syftar till en låg koldioxid och klimattålig framtid
  2. Beräkna effekten av begränsningsalternativ (klimatpolitiska åtgärder) genom att använda öppet och harmoniserade växthusgaser redovisningsproceduren.
  3. Formulera strategier för att minska utsläppen av växthusgaser på projekt och nationell nivå.
  4. Utvärdera det internationella perspektivet på klimatförändringar, såsom att fastställa utvecklingsprioriteringar, finansiering av låg koldioxidprojekt, kapacitetsuppbyggnad och tekniköverföring samt utvecklingsbistånd

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Studenterna ska ha god förståelse för olika energitekniker och interaktioner mellan de olika delarna i ett energisystem. Studenterna bör ha grundläggande kunskaper om den globala energi- och klimatagendan.

Rekommenderade förkunskaper:  MJ2413 "Energi och miljö", 6hp.
Goda kunskaper i skriven och talad engelska krävs.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

  • The Special Report, on Global Warming of 1.5 °C , IPCC 2018: https://www.ipcc.ch/sr15/
  • IPCC, 2011. Renewable Energy Sources and Climate Change Mitigation. Special Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC). Cambridge University Press,
  • United Nations / Framework Convention on Climate Change (2015). Adoption of the Paris Agreement. 21st Conference of the Parties, Paris: United Nations. Articles 2, 4, 5, and 14.
  • Global Carbon Budget 2016. Earth System Science Data, 8, 605-649.
  • United Nations General Assembly (2015). Transforming Our World: The 2030 Agenda for Sustainable Development. Seventieth Session of the General Assembly, New York: United Nations Sustainable Development Summit. p1-6; 14-27. (21 pages)
  • United Nations Intergovernmental Panel on Climate Change (2014). Climate Change 2014: Synthesis Report, Summary for Policymakers. Contribution of Working Groups I, II and III to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change
  •  Rockström, J., et al., 2009. Planetary boundaries: exploring the safe operating space for humanity. Ecology and Society 14, 2, 32. (23 pages)
  • A new diplomacy for sustainable development, Bo Kjellen, 2008 Rautledge
  • Daniel J. A. Johansson, U. Martin, P. and Christian A., 2006. The cost of using global warming potentials: Analysing the trade-off between CO2, CH4 and N2O. Climatic Change 77. pp. 291–309
  • IPCC Assessments reports (I, II, II, IV,V), summary for policy makers: www.ipcc.ch
  • Olsen, Karen Holm; Arens, Christof; Mersmann, Florian (2018). Learning from CDM SD tool experience for Article 6.4 in the Paris Agreement. Climate Policy.
  • Lecture notes and handouts

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Individuell uppgift, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • PROA - Projektarbete 1, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • PROB - Projektarbete 2, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • SEM1 - Seimarium, 0,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Kursen ger totalt 6,0 hp (A-F), och omfattar fyra olika, separat betygsatta, kurskomponenter eller aktiviteter:

Aktivitet 1 - SEM1 (0,5 hp): Analys av klimatpolitiken i olika sektor- och utvecklingssammanhang
Aktivitet 2 - PROA (2,0 hp): Genomskinligt och harmoniserat växthusgaser som redovisar klimatförändring
Aktivitet 3 - PROB (2,0 hp): Strategier för låga koldioxidutsläpp: nationella åtgärder och projekt för minskning av utsläpp
Aktivitet 4 - Individuellt uppdrag 1 (1,5 hp): Multilaterala förhandlingar om lands positioner och relevanta åtgärder för att främja genomförandet av UNFCCC

Kursaktiviteterna samt betygskriterier sammanfattas i kurs-PM som uppdateras för varje kursomgång.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Maskinteknik, Miljöteknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd