- Strategier och principer för Lean produktion
- Verktyg för standardiserade arbetssätt, t.ex. 5S och SMED
- Verktyg för förbättringsarbete, t.ex. PDCA
- Kvalitetssystem t.ex. ISO9000 och TQM
ML1105 Kvalitetssäkring - Lean Production 7,5 hp
Kursen bidrar till att studenten skall få övergripande förståelse för produktionsprocesser och hur man arbetar med kvalitetsarbete, specifikt Lean konceptet för att öka produktiviteten och effektiviteten.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Förklara det generella behovet av kvalitetsarbete
- Översiktligt beskriva viktiga kvalitetssystem (ISO9000, TQM, Sex Sigma m.fl.)
- Förklara strategier och principer för Lean produktion
- Beskriva och tillämpa de i kursen presenterade verktyg förförbättringsarbete, stabila processer och standardiserade arbetssätt
- Identifiera, beskriva, visualisera och analysera ett värdeflöde
- Beskriva dragande och tryckande produktionssystem samt skillnaden mellan dem och tillämpa verktyg för att utforma desamma
- Förklara de viktigaste principerna för ledning av kvalitetsarbete
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kunskaper i projektmetodik motsvarande ML1102 samt i produktion motsvarande ML1200.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN1 - Övningar, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänd skriftlig tentamen, betygskala A-F
Godkända övningar, betygskala P/F
Godkänd inlämningsuppgift, Betygskala P/F
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.