ML1602 Grundläggande programmering, grundkurs 7,5 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursområden i programmering:
• Operatorer
• Sekvens, selektion, repetition
• En- och flerdimensionella variabler och strukturer
• Skript, funktioner, modulär programmering
• Texthantering
• Filhantering
• Programmering av mikrodator i programspråket C
Kursområden i numeriska verktyg:
• Lösning av ekvationssystem
• Numerisk integration
• Numerisk lösning av ekvationer
• Numerisk lösning av ordinära differentialekvationer
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
• Skriva program i MATLAB som inbegriper definition och hantering av funktioner, tal, matriser och strukturer
• Hantera information som lagrats i filer och strukturer
• Lösa numeriska problem
• Kunna utföra modifieringar av c-program skrivna för mikrocontroller
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Per Jönsson: ”MATLAB – beräkningar inom teknik och naturvetenskap”,
Förlag: Studentlitteratur
ISBN 9789144069265
eller äldre upplaga
Material om programspråket C och mikrodatorer som delas ut på laborationerna
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LAB2 - Laborationer, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- LAB3 - Laborationer, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- LABA - Laborationer, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Skriftlig tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Kontrollskrivning 1
Kontrollskrivning 2
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.