ML1604 Tillämpad statistik, grundkurs 6,0 hp
Denna kurs syftar till att ge förståelse för grundläggande sannolikhetsteori och statistik, samt tillämpningar. Kursen ger även en kort introduktion till tillförlitlighet.
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
VT 2024 TIIPS programstuderande
Anmälningskod
60026
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Grundläggande sannolikhetsteori, bland annat
• grundläggande satser och definitioner
• vanliga sannolikhetsfördelningar
• begrepp inom tillförlitlighet
Grundläggande statistik, bland annat
• beskrivande statistik
• punkt- och intervallskattningar
• hypotesprövning
• regressionsanalys
Lärandemål
Efter avslutad kursen ska studenterna kunna:
• välja och använda metoder och förstå begrepp från kursens olika områden för att lösa problem inom statistik och sannolikhetslära, såväl teoretiska som tillämpade
• följa och föra matematiska resonemang samt redovisa dessa på ett strukturerat sätt med korrekt matematiskt språk
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Meddelas vid kursens start.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- TEN1 - Skriftlig tentamen, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.