ML2113 Styrning av försörjningskedjor 7,5 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Försörjningskedjor och styrning av dessa
Informationsdelning
Lagerstyrning
Strategiska inköpsfrågor
Lärandemål
Syftet med kursen är att studenten ska få förståelse och verktyg att styra försörjningskedjor i teknikintensiva branscher men även att de ska inse hur denna teori kan appliceras på mer tjänsteproducerande försörjningskedjor.
Efter godkänd kurs skall studenten kunna:
- Definiera Supply Chain Management (SCM) och ge exempel på försörjningskedjor av fysiska produkter
- Kartlägga och analysera samverkan mellan såväl olika delar av en organisation som mellan olika företag inom en försörjningskedja av fysiska produkter
- Förklara effekten av informationsdelning som åtgärd för att motverka Bullwhip-effekten
- Utvärdera olika typer av lagerstyrning i en försörjningskedja som exempelvis Vendor Managed Inventory(VMI)
- Beskriva operativa inköpsprocesser samt kunna förklara inköpsrelaterade termer
- Kartlägga och bedöma olika producerande företags leverantörsstruktur utifrån Kraljics matris
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Meddelas vid kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN1 - Tentamen, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
godkänt projekt, PRO1, 3,0 hp, betygsskala: AF
godkänd tentamen, TEN1, 4,5 hp, betygsskala: AF
Slutbetyget viktas enligt examinationsmomentens omfattning.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.