Hoppa till huvudinnehållet

SD1001 Farkostteknik 9,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan SD1001 (HT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Introduktion till farkostteknikområdet i ett brett perspektiv, med kopplingar mot samhället och aktuella utvecklingsriktningar. Farkostslagen, farkosters konstruktion och hur de tekniskt fungerar. Vetenskapliga områden viktiga för konstruktion och drift av farkoster, t.ex. mekanik, strömningsmekanik, hållfasthetslära, ljud och vibrationer, fordonsdynamik, systemteknik. Exempel på modeller och metoder för analys av farkosters funktion och prestanda. Vetenskapsteori och grundläggande etik. Teknikens och ingenjörens roll i samhället: infrastrukturens utveckling, farkoster och transportsystem i ett socialt, ekologiskt och ekonomiskt hållbart samhälle, yrkesetiska problem. Kommunikationsteknik: informationssökning, muntlig och skriftlig presentation samt användning av bilder, ritningar och grafer. Grundläggande projektkunskap: projektplanering och att arbeta i grupp.

Lärandemål

Kursen skall ge en översikt av, en tidig kontakt med och ett perspektiv på utvecklingen inom farkosttekniken och den för all farkostteknik så grundläggande tekniska mekaniken. Kursen skall vidare genom exempel introducera modeller och analysmetoder och därigenom ge insikt i förhållandet mellan teori, modell och tillämpad teknik samt teknikens och ingenjörens roll i samhället, nu och för framtiden. Vidare skall kursen belysa områden som teknikhistoria, etik, juridik och kommunikationsteknik i skilda former.

En annan mycket väsentlig roll för kursenär att kursdeltagarna kontinuerligt möter tekniklärare som kan ge råd och anvisningar och diskutera tekniska frågeställningar under de förstaårens grundläggande studier. Dessa lärareär de som i hög utsträckning kommer att prägla de mer specialiserade studierna under de avslutandeåren.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för hur farkostslagen tekniskt fungerar ochär konstruerade
  • diskutera förutsättningarna för farkoster och transportsystem i ett socialt, ekologiskt och ekonomiskt hållbart samhälle
  • identifiera och diskutera mekanikens centrala roll i analys, design och utveckling av farkoster
  • beskriva och diskutera hur farkoster, dess funktioner och prestanda modelleras genom numerisk analys baserad påmekanik, linjär algebra, en- och flervariabelanalys
  • undersöka en mekanisk modell experimentellt och numeriskt
  • redogöra för huvuddragen inom vetenskapsteorin, teknikhistorien och infrastrukturens framväxt
  • planera och genomföra projekt i grupp
  • dokumentera och presentera sitt arbete skriftligt och muntligt
  • identifiera och diskutera yrkesetiska problem
  • reflektera över sitt eget lärande och identifiera sitt behov av ytterligare kunskap, ta ansvar för sin personliga utveckling till ingenjör.     

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PRO1 - Projektuppgift 1, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • PRO2 - Projektuppgift 2, 2,0 hp, betygsskala: P, F
  • ÖVN1 - Övningsuppgifter, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • ÖVN2 - Övningsuppgifter, 3,0 hp, betygsskala: P, F
  • ÖVN3 - Övningsuppgifter, 2,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Slutbetyg på kursen fås genom sammanvägning av prestationerna i ovanstående moment. Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd