Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

SD1116 Konstruktion av tysta och vibrationsfria maskiner 6,0 hp

Kursens fokus ligger på att förstå varför buller och vibrationer uppstår i olika slags produkter och hur denna kunskap kan användas till att konstruera produkter med låga buller och vibrationsnivåer. Kursen går att följa på engelska

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för HT 2025 Start 2025-10-27 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-10-27 - 2026-01-12
Perioder
P2 (6,0 hp)
Studietakt

33%

Anmälningskod

50548

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp

Sökbar för:

CMAST, CDEPR, CTFYS, TFORM under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.

Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan SD1116 (HT 2024–)
Rubriker med innehåll från kursplan SD1116 (HT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursupplägg

Kursen har föreläsningar och övningar, samt två obligatoriska mätövningar. Examinationen består av kontrollskrivningar och en tentamen.

Kursinnehåll

  • Grundbegrepp inom ljud och vibrationsområdet.
  • Ljud och vibrationers påverkan på människa och materiel.
  • Bestämmelser och standarder inom ljud och vibrationsområdet.
  • Linjära system med tillämpning på ljud och vibrationsområdet.
  • Frekvensspektrum.
  • Vågekvationer och dess lösningar inom ljud och vibrationsområdet.
  • Ljud och vibrationers utbredning, reflektion, transmission och stående vågor.
  • Kvasi-longitudinella vågor och torsionsvågor i stänger och axlar
  • Böjvågor i balkar.
  • Statistisk rumsakustik.
  • Ljudstrålning.
  • Ljudalstringsmekanismer.
  • Vibrationsisolering.
  • Ljud i kanaler.
  • Ljuddämpare.
  • Utformning av kraftförlopp för tyst gång.

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att främja utvecklingen av tysta och vibrationsfria produkter och processer. Kursdeltagarna skall ges kunskaper nödvändiga för att genomföra en relevant analys av en produkts ljud och vibrationsegenskaper och hur dessa kan förändras genom att modifiera produktens konstruktion. Kunskaperna skall även vara en god grund till eventuella vidare studier inom ljud och vibrationsområdet.

Kursdeltagarna skall efter genomgången kurs kunna

  1.  Redogöra för och förklara viktiga ljud- och vibrationstekniska begrepp och storheter.
  2. Redogöra för hur ljud- och vibrationer påverkar omgivningen.
  3. Kunna beskriva, förklara och kritiskt välja relevanta matematiska modeller och metoder till att beskriva ljud och vibrationsfenomen.
  4. Kunna tillämpa relevanta matematiska modeller och metoder till beräkning av storheter viktiga inom ljud- och vibrationsområdet.
  5. Kunna genomföra en bestämning av en produkts ljudemission.
  6. Kunna genomföra en bestämning och bedömning av en produkts vibrationer

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande matematik inom envariabelanalys, flervariabelanalys och algebra och geometri om minst 22,5 hp samt grundläggande mekanik om minst 7,5 hp

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • LAB1 - Laborationer, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • TENA - Teoritentamen, 3,0 hp, betygsskala: P, F
  • TENB - Problemtentamen, 2,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå