SD2611 Aerodynamisk utformning av flygplan 9,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2017
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagd
Aerodynamik är ett mycket centralt ämnesområde inom utformning av flygplan, men är även viktigt vid konstruktion av t.ex. bilar, snabbtåg, båtar och broar. Aerodynamiska egenskaper för flygplan och komponenter kan i många fall beräknas genom att med numeriska metoder lösa de differentialekvationer som beskriver det omgivande strömningsfältet. Den här kursen behandlar metodik för och tillämpningar av beräkningsaerodynamik för utformning av flygplan.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Under föreläsningar beskrivs grundläggande teori inom beräkningsaerodynamik (eller CFD - Computational Fluid Dynamics); modeller för viskös strömning, inviskös strömning kopplad med gränsskiktsberäkningar, kompressibel och inkompressibel strömning. Egenskaper hos de styrande partiella differentialekvationerna behandlas, samt numeriska metoder för att lösa dessa.
Grundläggande teori tillämpas sedan i ett antal datorlaborationer där du får lära dig att använda några olika CFD-programvaror (särskilt den svenska programvaran EDGE). Med hjälp av dessa program skall du lösa konkreta problemställningar inom aerodynamik. Laborationerna utförs i grupper. Gästföreläsningar ger inblick i industriella tillämpningar av CFD, speciellt samspelet mellan aerodynamik och formgivning av flygplan.
Lärandemål
De övergripande målen är att du efter denna kurs skall kunna:
- motivera olika matematiska modeller av luftströmningen kring ett flygplan,
- använda moderna beräkningsmetoder för att beräkna tryckfördelningar och aerodynamiska krafter på flygplan, både i låg och hög fart,
- beräkna inverkan av gränsskikt, avlösning, lågfartsstål, vågmotstånd och stötstall för en flygplansvinge,
- tillämpa beräkningsaerodynamik för att utföra aerodynamisk utformning av flygplan, samt förklara uppnådda resultat.
Kursupplägg
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
SD2601 Flygteknik samt SD2800 Experimentell aerodynamik eller tillåtelse från kursansvarig.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Rizzi, A., Computational Aerodynamics in Aircraft Design. Lecture Notes, KTH Farkost och flyg.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgifter, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- LAB1 - Laborationer, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Laborationer (LAB1; 4 hp).
Inlämningsuppgifter (INL1; 3 hp).
Skriftlig tentamen (TEN1; 2 hp).
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kurswebb
Ytterligare information om kursen kan hittas på kurswebben via länken nedan. Information på kurswebben kommer framöver flyttas till denna sida.
Kurswebb SD2611Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
Ersätter SD2610.