SD2615 Flygledningssystem och modern avionik 6,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2020
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen börjar med en introduktion till moderna flygledningssystem. Sedan beskrivs aktuell avionik och system för kommunikation och navigation. Speciellt så behandlas flygledningssystemets funktioner i detalj, och hur flygledning utförs idag. Olika parter i systemet beskrivs, samt deras respektive mål och begränsningar. Slutligen så beskrivs nya avancerade koncept inom flygledning, som syftar till förbättrad säkerhet, kapacitet och effektivitet.
Förutom kursens föreläsningar så ges även hemuppgifter av mer tillämpad karaktär. Ett studiebesök till flygledartornet på Arlanda flygplats ingår också. I den senare hälften av kursen så kommer du tillsammans med några andra kursdeltagare att utföra ett projekt inom flygledningssystem eller avionik, vilket ger dig en möjlighet att tillämpa dina teoretiska kunskaper i praktiken.
Lärandemål
De övergripande målen är att du efter denna kurs skall kunna
- Beskriva de avioniksystem som används i moderna civila flygplan, och hur dessa system påverkar användandet av flygplan.
- Förklara den generella strukturen av ett flygledningssystem, och i detalj beskriva rollerna för olika parter (flygbolag, luftfartsverk, flygledning, flygplan och piloter). Förklara interaktionen mellan dessa parter i kontrollen av luftrummet.
- Förklara pågående utveckling av flygledningssystem och avionik för att förbättra säkerhet, kapacitet, ekonomi och miljö.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Basprogram T eller motsvarande grundutbildning. SD1600 Fördjupningsarbete i flygteknik rekommenderas men är inte ett krav.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Moir I., and Seabridge A., Civil Avionics Systems, AIAA Education Series and Professional Engineering Publishing Ltd, 2002.
Kurskompendium: Air Traffic Management.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LAB1 - Laborationer, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projektarbete, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 1,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Laborationer (LAB1; 2 hp)
Skriftlig tentamen (TEN1; 1 hp)
Godkänt projektarbete (PRO1; 3 hp)
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.