Kursen behandlar simuleringsmetodik för differentialekvationsmodeller med och utan stokastiska inslag. Simuleringarna används i projektarbeten för analys, och där så är relevant, optimering, av en konstruktion eller process, eller av modellen själv. Val av simuleringsmetod och programvara (egenutvecklad eller redan tillgänglig), utgående från syftet med modellen och dess egenskaper, och identifikation av begränsningar är viktiga inslag.
SF1538 Projekt i simuleringsteknik 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagd
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan SF1538 (VT 2014–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Ett övergripande mål med kursen är att förmedla kunskaper om hela simuleringsprocessen (simulation pipeline) för att kunna lösa komplexa problem.Efter avslutad kurs kan studenten effektivt använda datorsimulering till modellering, analys och optimering av modeller med och utan inslag av stokastik för några ingenjörstillämpningar. Modellerna hämtas från processteknik, materialvetenskap, strömning, optimal design, flygteknik, och optimal rekonstruktion.
Efter genomgången kurs kan studenten
- formulera några modeller i naturvetenskap och teknik baserade på differentialekvationer med och utan slumpmässiga störningar,
- använda simuleringsmodellen för analys och optimering av konstruktion,
- välja lämplig datorsimuleringsmetod för modellen,
- genomföra simuleringsstudie och känslighetsanalys,
- presentera modell, resultat och konstruktionsstudier muntligt och skriftligt.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande kurser i linjär algebra, analys, differentialekvationer, sannolikhetsteori, numeriska metoder och programmering motsvarande SF1530, SF1625, SF1532, SF1536, SF1901, DD1345.
Kurslitteratur
Meddelas senast 4 veckor före kursstart på kursens hemsida.
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- LABB - Projekt, 2,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN1 - Tentamen, 2,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- LABA - Laborationsuppgifter, 2,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
I denna kurs tillämpas skolans hederskodex, se: http://www.sci.kth.se/institutioner/math/avd/na/utbildning/hederskodex-for-studenter-och-larare-vid-kurser-pa-avdelningen-for-numerisk-analys-1.357185
Övriga krav för slutbetyg
En tentamen (TEN1; 2.5 hp). Laborationsuppgifter med redovisning (LAB A+LAB B; 5,0 hp).
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.