SF2727 Matematiskt forum III 6,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2015
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursens ges med ett tema som varierar från läsår till läsår. Förutom det för året valda temat ges i gästföreläsningar orienterande utblickar mot andra områden inom matematiken.
Kursen bygger till stor del på självstudier.
Lärandemål
Kursens mål är att ge fördjupad förtrogenhet med ett valt område av matematiken, att ge träning i att läsa, tolka och förstå matematisk text samt att ge utblickar mot aktuella eller klassiska frågeställningar inom matematiken. Kursen utformas, såväl vad gäller framställning som val av innehåll, med hänsyn till att kursdeltagarna är aktiva eller blivande gymnasielärare i matematik.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
För fristående studerande krävs:
- Grundläggande högskolebehörighet, dvs avslutad gymnasieutbildning inkl svenska och engelska samt
- Lärarexamen inkl 60 hp i matematik.
Rekommenderade förkunskaper
Kursen förutsätter förkunskaper motsvarande matematikkurserna under de tre första åren på Civilingenjör & Lärare, eller formell behörighet att undervisa i matematik på gymnasiet. Eller motsvarande kunskaper.
Utrustning
Kurslitteratur
Varierar beroende på ämne, meddelas vid kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Kursen examineras genom aktivt deltagande samt genom inlämningsuppgifter (SEM1 6 hp).
Övriga krav för slutbetyg
Närvaro vid föreläsningar, samt godkända examinationsuppgifter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.