SK2765 Nanostrukturerade material och självorganisering 6,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2020
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen omdömen nanostrukturerade funktionella material från byggstenar med åtminstone en dimension mindre än 100 nm. Det syftar till att lära eleverna en mängd olika tekniker som vanligen används för tillverkning av nanostrukturerade material. En allmän introduktion start från atomnivå till bildandet av kristaller / fasta ämnen och kristallstrukturer kommer att presenteras. Bottom strategier för tillverkning av nanostrukturerade material med en större flexibilitet att kontrollera materialens mikrostruktur kommer att betonas. Lösningsbaserade tekniker kommer att prioriteras för att betona betydelsen av tidigare kemisk kunskap för att göra de önskade materialen. Gasfas tillverkningstekniker inklusive CVD, PVD, RF-sputtring, etc kommer att täckas. Självorganiserande processen och dess användning för tillverkning av högre ordningens nanostrukturer kommer att presenteras.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Beskriv bottom-up och top-down-strategier för att göra nanostrukturerade material.
- Lista lösning baserad tekniker som används för tillverkning av nanomaterial .
- Beskriv samutfällning teknik och jämföra den med andra lösningsbaserade tekniker.
- Beskriv sol-gel teknik och jämföra den med andra lösningsbaserade tekniker.
- Beskriv mikroemulsion syntesteknik och jämföra den med andra lösningsbaserade tekniker.
- Förklara den underliggande principen om morfologi och storlekskontroll i lösningsbaserade tillverkningstekniker .
- Beskriv självorganisering väg, förklarar den underliggande principen för tillverkning av nanostrukturerade material.
- Ge exempel på nanostrukturerade material som tillverkats genom självorganisering väg.
- Beskriv mesocrystals och deras bildning med hjälp av självmonteringsprinciper.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Föreläsningsanteckningar och stenciler
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- OPR1 - Muntlig presentation, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
3 Inlämningsuppgifter, 1hp vardera. Totalt 3hp, Muntlig presentation 3hp
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.