Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Jobba med KTH:s TikTok eller YouTube – sök jobbet som digital ambassadör!

Jobbet som digital studentambassadör är ett roligt och kreativt jobb som du kan ha vid sidan av dina studier på KTH. Vi söker nu flera studenter som vill skapa innehåll för våra digitala kanaler och inspirera fler till att välja en KTH-utbildning.

Ansökan inför läsåret 23/24 är nu stängd

Om du undrar något kan du höra av dig till oss på studentrekrytering@kth.se

Om jobbet som digital ambassadör

Du kommer tillsammans med 1-3 andra studenter att ansvara för en av kanalerna under hela läsåret 2022/2023 för att visa upp studentlivet på KTH och att svara på frågor som presumtiva studenter skickar in.

Tillsammans med de andra digitala ambassadörerna och arbetsledaren tar du fram en innehållsplan, utöver dina egna idéer kommer du även få olika uppdrag att lyfta med särskilt innehåll, det kan exempelvis vara att göra en intervju med en student eller alumn (KTH förmedlar kontakten) eller besöka olika evenemang som äger rum på KTH. 

De uppdragen som finns att söka nu är:

TikToks logotyp
  • TikTok @kthstudent (tre-fyra tjänster): Här visar vi upp KTH och studentlivet på ett lättsamt sätt. Du behöver ha erfarenhet från att ta fram innehåll för TikTok och ha bra koll på trender i sociala medier. I uppdraget ingår att producera en video per vecka och att svara på kommentarer, arvodet är 2 500kr/månad.
YouTubes logotyp
  • Youtube-kanal KTH student (två tjänster):Du står bakom och framför kameran och tar hand om inspelningen, klippningen, uppladdningen och textning av filmerna. Du behöver ha erfarenheter från att producera rörligt material och känna dig bekväm framför kameran. Tillsammans med din kollega planerar du innehållet och genomför inspelningen av filmerna. En video per månad ska vara en intervju med en student eller alumn, KTH hjälper till att förmedla kontakten. I uppdraget ingår produktion och publicering av minst två videor (max. fem minuter) per månad, arvodet är 2 500kr/månad.

Du producerar inläggen själv eller i team, och får stöd och feedback för att få till ett bra innehåll och tonalitet. Vissa av dina inlägg kan komma att användas i annonsering i sociala kanaler.

För att lyckas i ditt uppdrag behöver du tycka om att inspirera andra, ha förmågan att uttrycka dig på ett personligt och kreativt sätt samt kunna anpassa inläggen för att bli intressanta för en presumtiv student. Som person behöver du kunna ta mycket eget ansvar och egna initiativ och framförallt kunna anpassa dig och samarbeta med olika typer av människor. Du behöver även ha erfarenhet av att vara aktiv i sociala medier.

Uppdraget startar i oktober med planering av innehåll och produktion av inlägg. Det kommer att anordnas mingelträffar, redaktionsmöten och utbildningstillfällen för att ni som digitala ambassadörer ska känna er motiverade och utvecklas i ert uppdrag. Arvodet är 2 500kr/månad vilket motsvarar 4 timmars arbete per vecka. För detta uppdrag måste du ha läst minst ett år på KTH och svenska i tal och skrift är ett krav.