Till innehåll på sidan

Artisternas intäkter skjuter i höjden

Intäkter för konsert-pr
Så ser intäktsökningen ut för fem av de största promotionbolagen
Publicerad 2009-12-14

Till skillnad från vad många tidigare trott så går det knappast någon nöd på musikerna. Från 2000 till 2008 steg intäkterna från 786 miljoner till 1 058 miljoner, en ökning om 35 procent. Det visar ett omfattande arbete som KTH-forskare gjort.

Daniel Johansson, industridoktorand i datavetenskap och forskare på KTH
Daniel Johansson, industridoktorand i datavetenskap och forskare på KTH

Två forskare på KTH har nu kartlagt den svenska musikbranschens intäkter sedan 2000. Inte bara skivbolagens vinster har granskats utan också promotionbolagen som ordnar livespelningar och upphovsrättsorganisationer som kanaliserar pengar till artisterna.

Resultat: den svenska musikbranschen mår alldeles utmärkt. Artisterna, som grupp, tjänar bättre än någonsin.

Enligt Daniel Johansson, industridoktorand i datavetenskap och forskare på KTH, är anledningen till att artisterna får det allt bättre att intäkterna för livespelningar skjutit i höjden.

– Vi pratar om en fördubbling. Dessutom tjänar artisterna procentuellt mer på liveframträdanden än musikförsäljning, säger Daniel Johansson.

Nya siffror från branschorganisationerna IFPI och GLF visar också att skivförsäljningen vänt uppåt för första gången sedan 2001. Omsättningen steg med 18 procent under de 9 första månaderna 2009, och den digitala musikförsäljningen tog ett jätteskutt uppåt med 80 procent. Detta i jämförelse med samma tidsperiod förra året.

Enligt Daniel Johansson är det en kombination av Ipred-lagen, att mobiltillverkarna framgångsrikt lyckats knyta ihop musiktjänster med sina produkter och att Spotify rönt stora framgångar.

– Något har hänt. Slår man ihop det faktum att livespelningar står inför ett rekordår 2009 med allt annat, går det tokigt bra för svensk musikbransch just nu, säger Daniel Johansson.

En annan del av musikbranschen som det gått mycket finfint för är upphovsrättsällskapen SAMI, IFPI, STIM och Copyswede.

– Upphovsrättsällskapen har fått en allt mer betydande roll, deras intäkter har ökat drastiskt, säger Daniel Johansson.

Han vill samtidigt passa på att flagga för att det via forskningen inte går att utröna fildelningens roll i sammanhanget.

– Det finns i vår kartläggning inga som helst bevis för att artisterna tjänat på illegal fildelning, säger Daniel Johansson.

Mycket talar för att situationen i världen som helhet ser ut som den gör i Sverige.

– Det finns en liknande studie gjord i England, men ungefär samma resultat. Jag tror att det ser likadant ut i resten av världen, säger Daniel Johansson.

Bakom det omfattande forskningsarbetet står doktoranden Daniel Johansson och studenten Markus Larsson. Professor emeritus Roger Wallis initierade kartläggningen.

För mer information, kontakta Daniel Johansson på 070 - 399 05 00.

Peter Larsson

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH
Senast ändrad: 2009-12-14