Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Sök på tagg

Kategoriserade artiklar på KTHs webbplats.

Antal träffar: 9

  • Nytt forskningscentrum för fordonsindustrin på plats

    KTH:s nya forskningscentrum ska säkerställa att Sverige även i framtiden behåller ledartröjan inom drivlinetillverkning för tunga fordon. Invigningen den 13 september samlade namnkunniga representanter för både forskning och industrin.

  • Tänkande lastbil testas i tävling

    Inbromsningar är påfrestande för så väl miljön som för åkeriernas plånböcker. Nu ska en ny, tänkande lastbil som skippar onödiga inbromsningar - och som utvecklats genom ett samarbete mellan KTH och Scania - testas i en tävling. Faktum är att lastbilen är så smart att den ska kunna klara av att kommunicera med både andra lastbilar och rödljus.

  • KTH-forskare testar morgondagens bilteknik

    På torsdag den 22 maj klockan 18:00 fortsätter KTH att testa sin konceptbil RCV. Förkortningen står för Research Concept Vehicle, och tanken med bilen är att KTH-forskare ska kunna testa och utvärdera morgondagens bilteknik med hjälp av fordonet. Man har redan kommit en bra bit på väg. – Förmodligen är vi först ut världen inom denna typ av fordonsforskning, säger KTH-forskaren Peter Georén.

  • Gasen i botten för körkänslan

    Kan man bygga in den rätta körkänslan redan när bilen tillverkas? Ja, enligt forskare på KTH, som arbetar med en effektiv metod för detta.

  • Så ska dolda skallskador upptäckas

    20 manår har det tagit att utveckla det nya verktyget som bland annat kan upptäcka dolda skallskador. Men det är väl investerad tid. Varje år inkommer cirka 50 000 patienter med trauma mot huvudet eller nacken och det finns ett flertal skadevarianter som antingen visar diffusa symptom eller är svåra att analysera med dagens diagnosmetoder. Med hjälp av det nya verktyget går det snabbare att lägga det pussel som krävs för att förstå vilken behandling som ska ges, samt ta beslut på bättre grunder och därigenom ge mer kvalitativ vård.

  • Appen som visar hur elbilsbatteriet mår

    KTH-forskare har utvecklat en metod för att ta reda på hur elbilsbatterier mår. Metoden ersätter dyra och komplicerade labbtester av batterierna då den kan bäddas in i en mobilapp. Den visar bland annat körsträcka per laddning för elbilsbatterier, och kan vara ett stöd för de som ska köpa en begagnad elbil.

  • Första gången KTH får Volvostipendium

    Håkan Frisingers stiftelse för transportmedelsforskning delar ut sitt stipendium för 2011 till professor Annika Stensson Trigell vid KTH. Tidigare är det bara forskare vid Chalmers och Lund som fått detta erkännande.

  • De ska göra säkerheten i uppkopplade fordon bättre

    Med allt fler uppkopplade fordon i trafiken ökar riskerna för att hackare ska bryta sig in och ställa till med problem. Det kan handla om allt från att fordonen kapas till stöld av integritetskränkande information och företagshemligheter. Nu ska KTH tillsammans med flera tung säkerhets- och fordonsaktörer arbeta för en säkrare framtid på våra vägar.

  • KTH hjälper Volvo och Scania att kommunicera

    KTH-forskare har tidigare undersökt de fördelar som kolonnkörning med lastbilar ger, bland annat i form av minskade koldioxidutsläpp. Resultaten har varit positiva och nu kopplar universitets forskare ett fastare grepp om sättet att köra lastbilar på. Detta i och med ett nytt samarbete tillsammans med bland andra DB Schenker, Scania och Volvo.