Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Sök på tagg

Kategoriserade artiklar på KTHs webbplats.

Antal träffar: 10

  • Första trådlösa elbusslinjen i Norden

    Sju minuter tar det att ladda batterierna när Nordens första elhybridbuss med trådlös laddning nu börjar trafikera linje 755 i Södertälje. Bakom forskningsprojektet där bussen ingår står några av Sveriges viktigaste aktörer på marknaden, däribland KTH.

  • Ger folk makt via mobilen

    KTH-forskaren Konrad Tollmar har tillsammans med några kollegor utvecklat mobilappen Opiner som är ett verktyg för direktdemokrati. Med Opiners hjälp kan vem som helst genomföra undersökningar, driva opinion och påverka politiska beslut. – Det radikala med Opiner är att det ger människor en möjlighet som enbart stora organisationer tidigare haft. Det vill säga ett alternativ till tjänster som kan kosta miljoner att använda, säger Konrad Tollmar, universitetslektor på KTH.

  • Kortare väntetider för Stockholms bussresenärer

    Du står och väntar på SL-bussen på väg till jobbet. Den dyker inte upp på utsatt tid, och du känner pulsen öka. Däremot kommer det hela tre bussar samtidigt tio minuter senare när nästa buss ska anlända, vilken inte bidrar till ett bättre morgonhumör. Känns situationen igen?! Detta har fram till och med nu varit ett stort problem eftersom pålitlighet är en av de viktigaste faktorerna för bra kollektivtrafik. Nu har KTH-forskare kommit på en lösning som bland annat sparar både bussresenärernas tid och samhällets pengar.

  • KTH-forskare: Elnätet är väldigt sårbart

    Den sjätte november drabbades Stockholm av ett elavbrott. Stora delar av tunnelbanan, pendeltågen och SJ-tågen slogs ut. Det första elavbrottet i sig varade inte så länge, men effekterna av det dröjde sig kvar desto längre. Detta i form av så väl nya elavbrott ända upp i Gävle som kraftiga förseningar i lokaltrafiken.

  • Mobiloperatörerna går miste om pengar

    Jan Markendahl är 55 år och hade jobbat i näringslivet i 25 år innan han för tre år sedan fick möjlighet att doktorera. Nu är hans avhandling "Mobile Network Operators and Cooperation" klar. Den pekar på vikten för mobiloperatörer att samarbeta med andra aktörer om de vill bibehålla eller förbättra sin lönsamhet.

  • Vattenburen kollektivtrafik - så ska Stockholm lyckas

    Forskare vid KTH har studerat hur den vattenburna kollektivtrafiken kan tänkas fungera i framtiden i Sveriges huvudstad. Bland annat har de studerat om fler kollektivresor på vattnet kan sänka belastningen på landbaserad kollektivtrafik och om det går att öka resorna på vatten utan en större miljöbelastning som följd. Svaret är ja. Resultatet som KTH-forskarna kommit fram till gäller dock inte bara Stockholm, utan även många andra kustnära städer i Europa och världen.

  • Var tionde buss- och tågförare kör illa

    Att vissa buss- och tågchaufförer kör som krattor, det vet nog varje storstadsbo. Men nu har KTH-forskare tagit reda på exakt hur chaufförerna kör, hur man ska mäta deras insats bakom rattar, spakar och pedaler samt hur stor andel av chaufförerna som kör dåligt. Det visar sig att var tionde förare kör riktigt obekvämt enligt studien.

  • Genombrott i kampen mot spårhalka

    Spårhalka orsakad av löv på rälsen kostar 100 miljoner kronor årligen, enligt en studie gjord av Banverket. En lösning på problemet, som enligt KTH-forskare är störst i Stockholmsområdet runt månadsskiftet oktober/november, är dock nära. Den speciella lövhalkans uppkomst är klarlagd, och nu forskas det intensivt runt hur den lättast upptäcks och bäst avlägsnas.

  • De skapar smittprognoser

    Just nu arbetar tre forskare vid KTH med att skapa en datormodell för att simulera sambandet mellan spridningen av det nya coronaviruset och stockholmarnas resvanor. Syftet är att epidemiologer ska få en viktig pusselbit de tidigare saknat, och därmed bättre kunna förutspå hur både covid-19 och andra framtida sjukdomar sprider sig i större städer.

  • Ska förbättra tryggheten på tågstationer

    Studier visar att många människor känner sig utsatta i samband med resor i kollektivtrafiken, men också att en stationsmiljö som uppfattas som otrygg inte nödvändigtvis behöver vara det. I ett samarbete mellan KTH och Södertörns högskola ska forskare utreda risken för att utsättas brott i stationsmiljöer och rädslan för brott i dessa miljöer. Arbetet ska leda fram till ändringsförslag för att förbättra tryggheten, och resultaten kan användas som riktlinjer för hela landet.