Sök på tagg

Kategoriserade artiklar på KTHs webbplats.

Antal träffar: 8

• KTH delaktigt i upptäckten av Higgspartikeln

Just nu sprids nyheten om den så kallade Higgspartikeln världen över, detta efter en presskonferens på CERN imorse. Ett flertal KTH-forskare har varit involverade i arbetet med Higgspartikeln.

• KTH-forskare steget före Nobelpristagare

Partikelfysikerna på KTH hade nästan gett upp hoppet om att upptäckten av massa hos en av universums minsta beståndsdelar, neutrinerna, skulle få ett Nobelpris. – Men till slut kom det vilket är mycket glädjande. Förhoppningsvis kan det ge ett uppsving för vårt forskningsområde, säger Tommy Ohlsson, professor i teoretisk partikelfysik.

• Christer Fuglesang börjar på KTH

• Från KTH till rymden och tillbaka

Christer Fuglesang blev civilingenjör i teknisk fysik vid KTH 1981. Drygt 10 år senare - i hård konkurrens - utsågs han till en av Europeiska rymdorganisationens astronauter. 1998 kunde Christer Fuglesang efter träning med Nasas astronautgrupp 16 titulera sig behörig astronaut och 2006 blev han förste svensk i rymden. Nu har han kommit hem till KTH och börjar i april 2013 att jobba på universitetet.

• De blandar vetenskap och konst

Genom att ta data från CERN:s partikelfysiker, kosmologiska simuleringar och genforskning och sedan göra om detta till ljud och bild hoppas KTH-forskaren Gerhard Eckel att ett nytt område ska födas. En värld där kultur och akademi kan frodas tillsammans och ge upphov till nya frågor och svar.

• Teleskopet som inte gav upp

I labbet på Albanova står teleskopet PoGO+ och begrundar tillvaron. Efter att ha flugit över halva jorden och samlat in avgörande fakta om supernovan Krabbnebulosan och tvåstjärnesystemet Cygnus X-1 finns det ju en del att smälta.

• Nytt ljus över röntgenstrålning runt svarta hål

Ökad och ny kunskap om den extrema miljön i närheten av ett svart hål samt nya fakta om en av stjärnhimlens allra starkaste källor för mycket energirik röntgenstrålning- Cygnus X-1. Det är resultatet av den forskning som bedrivits med hjälp av ett specialbyggt teleskop från KTH. De nya rönen har nu renderat en artikel i Nature Astronomy.

• Så nära ett Nobelpris man kan komma

KTH-forskaren Jonas Strandberg var på plats och observerade Higgspartikeln under de experiment som ledde fram till årets Nobelpris i fysik. Han tycker att upptäckten i sig också skulle kunna belönas med ett pris.