Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Sök på tagg

Kategoriserade artiklar på KTHs webbplats.

Antal träffar: 12

  • Svensk konsumtion ger ökande utsläpp

    Utsläppen av växthusgaser från svensk konsumtion ökar. Det visar en studie som KTH-forskare gjort tillsammans med SCB.

  • Flygets gräddfil måste ses över

    När en av Sveriges mest uppmärksammade transportforskare nu lägger fram sin doktorsavhandling är det ett omfattande resultat som redovisas. Bland annat framgår det att bättre fordonsteknik och nya bränslen inte räcker för att uppnå klimatmålen, att bilresandet behöver minska med 30 procent och att flygtrafiken går om biltrafiken inom 10 år när det gäller utsläpp av växthusgaser.

  • Byggandets utsläpp ökar

    I en färsk rapport producerad av forskare från KTH redovisas hur ett antal miljöparametrar har utvecklats mellan 1993 och 2007 för bygg- och fastighetssektorn. Den visar bland annat att utsläppen från produktion av byggnadsmaterial och transporter nu är större än utsläppen från uppvärmningen av byggnader.

  • Forskare uppmanar till sitt-demonstration

    Hallå där, Karin Bradley, miljöforskare, som välkomnar studenter och personal att vara med på en fem minuters demonstration när klimattoppmötet startar i Paris på måndag. – Vi vill visa ett starkt stöd för ett kraftfullt klimatavtal, säger hon.

  • Nationell infrastrukturplan ger ökad miljöpåverkan

    Dagens transportplanering ligger i konflikt med transportpolitiska mål och leder till ökad miljöpåverkan. Därmed bidrar de inte till en långsiktigt hållbar transportförsörjning. Det är några av slutsatserna i en studie av KTH-forskarna Göran Finnveden och Jonas Åkerman och som presenteras på en internationell konferens i Linköping imorgon, den 10 maj.

  • Elektriska vägar kan driva framtidens bilar

    Förbättrad bränsleekonomi har hittills varit huvudfrågan när det kommer till utvecklingen av elektriska bilar, och fram till nyligen har forskarna främst letat efter lösningar under bilens motorhuv. En forskargrupp vid KTH har dock sänkt blicken ytterligare, och tittat närmare på vägen under bilarna.

  • Kartlägger miljöhusets påverkan på de boende

    Greenhouse heter det nya klimatsmarta huset i ekostaden Augustenborg i Malmö. De första hyresgästerna flyttar in i början av januari nästa år. De boende deltar samtidigt i en studie där forskare från KTH kommer att ta reda på hur miljöhuset påverkar hyresgästernas konsumtion och beteende.

  • Hållbar ingenjör med bredd

    Utmaningarna är många för en nybliven miljöingenjör. Malin Lindstaf, först ut att examineras från KTH:s energi- och miljöprogram, hoppas framför allt att fler människor väljer att konsumera miljövänligt.

  • Nå miljömålet 2050 med förbränningsförbud

    För att nå EU:s miljömål måste Sverige minska mängden koldioxidutsläpp från 50 miljoner ton till nära noll fram till 2050. Aktuell forskning från KTH visar att det finns en potential på hela sex miljoner tons minskning enbart genom sophantering. Det betyder dock tuffare styrmedel, till exempel strängare krav på återvinning, förbud mot förbränning av återvinningsbart avfall och viktbaserad avfallstaxa.

  • Minskade utsläpp fortsatt höga

    Interna miljöskatter och en diskussion om vilka forskare och lärare som behöver resa är några förslag för att minska KTH:s miljöbelastning. Även om utsläppen från personalens resor minskat, är de ändå höga i ett nationellt och globalt perspektiv.

  • Färre tjänsteresor ett måste för miljön

    Vilket fotavtryck på miljön gör KTH:s resande? Pendlingen till och från jobbet har begränsad påverkan, men tjänsteresorna leder till stora utsläpp. För att nå hållbarhetsmålen krävs en omsvängning i synen på hur och varför vi reser.

  • Ingen paketlösning för miljön

    Under granen ligger många prylar producerade i länder med andra miljöförhållanden – samtidigt som Sverige har minskat sina utsläpp av växthusgaser inom landets gränser.