KTH Innovation öppnar för ökad samverkan med fler aktörer

KTH campusbyggnad under blå himmel
Publicerad 2024-02-22

För att skapa ännu bättre möjligheter för bolag grundade vid KTH öppnar KTH Innovation nu upp för ökad samverkan med fler aktörer.

Stockholmsregionen är ett av Europas mest framgångsrika och attraktiva ekosystem för startups, och KTH är ett av Sveriges högst rankade lärosäten där innovation och entreprenörskap är en central och integrerad del.

Sedan KTH Innovation grundades 2007 har verksamheten och Stockholms ekosystem för innovation utvecklats, och vi ser nu ett behov av nya arbetssätt för att skapa ännu bättre förutsättningar att lyckas för de bolag som grundas vid KTH.

Möter en bredd av nya idéer

Porträtt av Lisa Ericsson
Lisa Ericsson är chef för KTH Innovation

KTH Innovation stöttar studenter, forskare och anställda vid KTH som vill utveckla en idé eller skapa nytta med sin forskning.

"Vi möter varje år över 400 team med nya idéer baserat på en bredd av ny teknik med stor potential, berättar Lisa Ericsson, chef för KTH Innovation. Ur dessa idéer föds varje år 30-35 nya bolag, från deeptech-bolag som utvecklar komplex forskning inom bioteknik, AI eller energi till team som utvecklar appar som förenklar människors liv."

400 alumnibolag

Totalt har runt 400 bolag grundats med stöd från KTH Innovation de senaste 14 åren. Dessa bolag omsätter idag över 1,3 miljarder kronor. Efter att KTH Innovations stöd avslutats finns ett antal vägar för dessa nya bolag att ta.

"Ungefär 20-25% går vidare till en inkubator, men de allra flesta står på egna ben eller tar stöd från bland annat investerare eller erfarna medgrundare, fortsätter Lisa Ericsson. Stockholms ekosystem för innovation har under de senaste 20 åren växt till ett välfungerande nät av akademi, inkubatorer, acceleratorer, investerare och coworking-kontor. Utöver detta finns det ett mycket stort antal erfarna individer som med sin expertis och sina nätverk bidrar aktivt till att stödja bolagens väg till marknaden."

Stärker samarbeten

KTH Innovation är också del av flera nätverk av aktörer, både inom och utom akademin, som främjar innovation runtom i världen. Dessutom har KTH under de senaste åren stärkt samarbeten med universitet i regionen och skapat nya initiativ för främjande av forskning, utbildning och innovation.

Porträtt av Anders Söderholm
KTH:s rektor Anders Söderholm

"Innovation är en central och integrerad del av KTH:s verksamhet och en enormt viktig faktor för att attrahera talanger från hela världen, säger KTH:s rektor Anders Söderholm. Vår vision är att utgöra en samlande kraft internationellt för att hitta lösningar på globala utmaningar. Därför är det viktigt att vi fortsätter att skapa de allra bästa förutsättningarna för innovationer från KTH."

Ny inriktning

Nu väljer KTH Innovation att öppna upp för samverkan med fler aktörer och individer som erbjuder stöd till bolag i tidig fas. Samtidigt kommer KTH Holding AB att spela en större roll i att stötta de bolag som lämnat KTH Innovation. I samband med denna nya strategiska inriktning avslutas det exklusiva partnerskapet med Stockholm Innovation and Growth, Sting, som har funnits sedan 2004.

"Olika bolag har olika behov. Vi ser en stor vinst i att kunna hitta fler bra matchningar för att skapa de allra bästa förutsättningarna för KTH-bolag att lyckas, säger Lisa Ericsson."

Frågor

Lisa Ericsson, chef för KTH Innovation