Prisregn över KTH-startups

Funki tar emot en prischeck och diplom som vinnare av Inission Award
Publicerad 2023-12-08

Den senaste månaden har startups och grundare från KTH uppmärksammats med priser, utmärkelser och finansiering. Här är några av teamen som stuckit ut, alla grundade av studenter, forskare och anställda på KTH och med stöd från KTH Innovation!

En miljon till Funki i Inission Innovation Award

Kvinna presenterar på en stor scen
Maria Svahn, grundare av funki på scen under finalen av Inission Innovation Award

Funki  vann utvecklings- och tillverkningstjänster värt en miljon kronor i Inission Innovation Award . Funki har grundats av Maria Svahn och Josefine Hölling, som började utveckla sin idé med stöd från KTH Innovation som studenter på KTH. De bygger tillgänglighetsanpassade musikinstrument, som gör det möjligt för alla att spela tillsammans, oavsett kognitiv funktionsnivå.

"Vi är otroligt glada och nästan chockade över vinsten, säger Josefine Hölling. Det är först nu som det har börjat sjunka in att det faktiskt hände. Det här priset betyder att vi nu kan veta helt säkert att vi inom en snar framtid kommer kunna leverera en välfungerande produkt som skapar inkluering, gemenskap och glädje för alla genom musik, vilket känns så himla kul!"

Två av tre finalister i Inission Innovation Award har startat med stöd från KTH Innovation. Även Caplyzer, som utvecklar unik elektrolysörteknik som minskar kostnaderna för produktion av grön vätgas tog sig till finalen.

Reselo och IPercept på 33-listan

Ny Teknik korar  varje år Sveriges 33 bästa, mest innovativa och lovande unga teknikbolag. I år finns två bolag med rötter på KTH med på listan: Reselo , som utvecklar ett gummimaterial från restprodukter inom träindustrin, och IPercept , som utvecklat en fitness tracker för industriella maskiner.

IPercept vann Las Vegas-resa

IPercept vann en resa till CES 2024  i Las Vegas i Teknikföretagens pris Jumpstart.

Skapa-vinnare i Stockholm

Tre av fyra av årets SKAPA-pristagare  i Stockholms län har startat på KTH Innovation. Kristina Stojanovic från Ovulai, Thibault Helle från Quandify AB och Dennis Carl Eriksson från NYZÜ Life Science prisades.

Scholaro vann årets unga affärsidé

Vendela Werkelin och Henrik Tingström vann Årets Unga Affärsidé i Solna Stad. De har grundat Scholaro, en plattform för att lösa studenters problem med att hitta passande stipendier. Det var tredje året i rad priset gick till KTH-grundare.

Akira Science vann Nordic Ninjas pitchtävling

Akira Science tar emot prischeck
Akira Science grundare Álvaro Morales López och Tiziana Fuoco (i mitten) tar emot sitt pris.

Efter att ha vunnit Sverigefinalen vann Akira Science  finalen i Silicon Vikings pitchtävling, som avgjordes under Slush i Helsingfors. Akira Science utvecklar en ny lösning för att regenerera bröstvävnad in situ med en nedbrytbar polymer som är kompatibel med dagens 3D-printingteknik.

Agteria Biotech en av de fem bästa affärsidéerna

Agteria Biotech  var en av fem vinnare i Venture Cup  IDEA region öst. Agteria Biotech är ett av teamen i KTH Innovations förinkubatorprogram, där de utvecklar en ny fodertillsats som minskar metangasutsläpp från kor.

Kitocoat vann i Tyskland

Kitocoat , en spinoff som utvecklar en ätbar beläggning som får frukt och grönt att hålla längre, vann Rise Europe award på Heilbronn Slush'D. Kitocoat har grundats av Joydeep Dutta, Michael Neuman och Fei Ye.

Studenter fick Stora ingenjörspriset

Paula Runsten och Felix Kruse vann Stora Ingenjörsprisets  studentkategori. Paula och Felix har grundat Rebaba  för att återbruka elbilsbatterier till säkra och kostnadseffektiva ”Battery Energy Storage Systems” (BESS). Även Rebaba är en del av Batch 18 i KTH Innovations förinkubatorprogram.

Pris och stipendium till Ramtin Massoumzadeh

Ramtin Massoumzadeh skakar hand med kungen
Ramtin Massoumzadeh tar emot pris som Årets Nybyggare.

Ramtin Massoumzadeh, en av grundarna av Quandify , tog emot pris från kungen som årets nybyggare , och fick dessutom årets Göran Bredinger-stipendium . Ramtin startade Quandify som student på KTH.

Storskörd av Vinnovafinansiering

6 av 21 bolag som fick finansiering i Vinnovas acceleration av deeptech-företag 2023, och 10 av 76 bolag som fick finansiering i Vinnovas Innovativa Impact Startups har startat med stöd från KTH Innovation.

Rekordmånga idéer

Med 394 inkomna idéer i skrivande stund har det tidigare rekordet från 2019 på 373 nya idéer slagits, och ännu är året inte slut! Tack alla som tagit kontakt med oss i år!

Finns det mer att fira?

Har vi missat något? Hör av dig till oss på innovation@kth.se !