Intervju med Saga!

Hejsan!

I Ludvigs inlägg kring KTH-NOC kunde du läsa om utbytesprogrammet i korthet och vad det innebär. Här kommer en intervju med Saga Herlenius som  deltog i KTH-NOC under vårterminen 2020!

Hur skulle du beskriva KTH-NOC?

Som en otroligt rolig och lärorik upplevelse! Utbytet går främst ut på att lära sig om entreprenörskap, dels genom kurser på campus men främst genom att arbeta heltid på en start-up i 6 månader. Det kräver mycket tid och är hårt arbete, men det finns ändå tid över för att upptäcka och lära känna Singapore.

Hur kommer det sig att du sökte till KTH-NOC?

Jag fick reda på att programmet fanns genom en vän som tidigare deltagit i KTH-NOC. Jag såg en chans att utmana mig själv och få pröva på hur det är att jobba på en start-up, det verkade riktigt kul med ett otraditionellt utbyte! Sedan tyckte jag även att Singapore skulle vara en superhäftig stad att bo i, dels tack vare den innovativa andan i staden och det faktum att det utgör en sådan snabbt växande tech hub, men också för att jag är en total matnörd och verkligen ville testa det berömda singaporianska köket, haha (it did not disappoint kan jag säga).

Vad krävs för att kunna vara med i utbytesprogrammet?

Inget speciellt egentligen – lite driv, engagemang och ambition kommer man långt med! Man ska dock vara beredd på att det, lite beroende på vilket företag man får jobb hos, inte är säkert att man kommer hinna resa runt så mycket utanför Singapore som man kanske hade kunnat under ett ”vanligt” utbyte.

När deltog du i KTH-NOC och vad var det bästa med utbytesprogrammet?

Jag deltog i KTH-NOC under våren 2020, vilket blev ett ganska speciellt utbyte då jag åkte hem mitt i terminen till följd av COVID-19 och fortsatte de sista 3 månaderna på distans.

Det bästa med KTH-NOC är att jag nu har fått testa på att jobba på en start-up och uppleva en arbetskultur som ser helt annorlunda ut ifrån den vi är vana vid här i Sverige. Jag har lärt mig otroligt mycket och lärt känna många nya människor, kollegor som studenter, som blivit nära vänner. Vi i KTH-NOC-gänget blev som en liten familj!

Vilket är ditt bästa tips för de studenter som planerar att söka KTH-NOC?

Visa på ambition och entusiasm! Då utbytet är krävande är det viktigt att du som sökande förmedlar att du förstår vad utbytet innebär och att du besitter den så kallade konsten att kunna ”ha många bollar i luften”. Just därför är det positivt om du kan redogöra för olika engagemang du lett eller deltagit i vid sidan av studierna. Sedan behöver du dessutom kunna motivera varför du är intresserad av just entreprenörskap, och vilken aspekt av det som lockar dig. Stort lycka till!

Hej! Jag heter Signe Stéen och jag läser mitt fjärde år på Civilingenjörsprogrammet Maskinteknik och mitt första år på mastern Industriell Produktutveckling - Mekatronik. Jag gjorde utlandsstudier inom utbytesprogrammet Erasmus på Technische Universität München (TUM) i Tyskland under mitt tredje år som civilingenjörsstudent (läsåret 2019/2020).