Utlandsstudier i Latinamerika intro

Hej allihopa, hoppas allt är bra med er!
Denna veckan kommer vi fokusera på utlandsstudier i Latinamerika. För ungefär två år sedan åkte jag till staden Leticia som ligger i den södra delen av Colombia, precis vid gränsen till Brasilien och Peru, för att göra mitt MFS projekt (jag kommer prata mer om mitt MFS projekt under ”MFS-veckan” också). Jag var även och reste i Peru och Ecuador (samt en hel del i Colombia) och blev helt förälskad i platserna, människorna och kulturen! Latinamerika för mig var ett ställe med så mycket mångfald (från att sola på karibiska stränder kan man hikea i de mäktiga bergen i Anderna, åka båt på Amazonasfloden, vandra runt i regnskogar eller varför inte gå ut på enorma klubbar där raggaeton spelas 24/7 och alla är helt galna på att dansa)! Jag var också så positivt överraskad av människornas vänlighet och välkomnande samt den otroligt easy-going livsstilen.

Beskrivning saknas.

Beskrivning saknas.Från Karibien till Amazonas till att hikea på 4000 meter höjd!

KTH har partneruniversitet i Argentina (2 stycken i Buenos Aires), Brasilien (två i Sao Paolo, ett i Belo Horizonte, ett i Porto Alegre), Chile (3 stycken i Santiago), Colombia (2 i Bogota) och Mexiko (ett i Monterey och ett i Mexiko City), varav många är toppuniversitet! På onsdag håller KTH ett lunchseminarium där de kommer prata om olika utlandsmöjligheter i Latinamerika och även den kulturella kontexten. En före detta utbytesstudent kommer också dela med sig av sina erfarenheter, så det är absolut värt för er som är intresserade av utbyte i denna region! Länken finns här. I nästa inlägg kommer jag svara på mer detaljerade frågor om t.ex. hur det var att bo i Leticia, hur väl man klarar sig om man har begränsade spanskakunskaper etc så stay tuned!

Ha det bra!

Social femteårsstudent på civilingenjörsutbildningen inom Energi och Miljö med en master inom hållbar energiteknik som älskar att resa! Jag har varit utomlands två gånger i samband med KTH- ett Minor Field Study i Colombia våren 2019 och ett utbyte i Perth, Australien under våren 2020. Jag kommer framför allt blogga om detta, hoppas vi ses på bloggen! :)