Vad är KTH-NOC?

Halloj! Visste ni att det finns otroligt många möjligheter utomlands (om vi bortser från pågående pandemi)? Därför tänkte jag nu tipsa om ett program utomlands som skiljer sig från ett vanligt utbyte: KTH-NOC. Även om jag själv inte har varit på programmet, kommer här en kortfattad sammanfattning:

• Vad? KTH-NOC är utbytesprogrammet som låter dig kombinera praktik på en startup i Singapore och kurser i entreprenörskap vid National University of Singapore.
  • Var? Singapore!
  • När? Programmet omfattar normalt 24 modular credits (MC) vilket motsvarar 36 hp, och sker under 24 veckor på vårterminen varje år.
  • Deadline? För utbyte vårterminen 2022 är den 10 maj 2021.
  • För vem? Sökande ska ha intresse för entreprenörskap och ska vara inställda på en termins utmanande studier och praktik. Tidigare deltagande studenter har kommit från en blandning av program, såsom (men inte uteslutande) materialdesign (master inom Industriell Ekonomi), teknisk kemi, maskinteknik, elektroteknik samt informationsteknik (master inom Industriell Ekonomi).

Om ni är intresserade av KTH-NOC får ni inte missa morgondagens webbinarium! Följ länken! Eller läs mer här (t.ex. reseberättelser!):

Slutligen vill jag bara betona att det finns otroligt många chanser där ute. De KTH erbjuder må vara de smidigaste, men det finns många fler! Ett sådant exempel är SURF (Summer Undergraduate Research Fellowship) som är ett sommarinternship på ett universitet i USA; jag var själv på ett sådant på Caltech och det var grymt (men mer om det i ett annat inlägg).

Hare gött!

Howdy! Mitt namn är Ludvig, jag läser mitt sista år på Teknisk Fysik (med master inom Teoretisk Fysik) och jag var våren 2020 på utbyte till the University of Texas at Austin och sommarjobbade 2019 på Caltech i Los Angeles. Denna vår kommer jag bjuda på återblickar från mitt utbyte och jobb, samt dela med mig av tips till alla som är sugna på att jobba/plugga utomlands. I synnerhet ni som vill åka till USA kan få bra tips av mig! Har ni specifika frågor till mig så kan ni ställa dem här: https://www.kth.se/student/program/utlandsstudier/fraga-en-student-om-utlandsstudier-1.954823