Credits, kurser & campusaktiviteter i USA

Hej! I detta inlägg tänkte jag svara på två vanliga frågor kring kurser och aktiviteter på och omkring ett campus i USA!

1.  När man ansöker till utbyte kräver KTH att man ska skriva hur många credits kurserna motsvarar. Var kan man hitta sådan info?

Ibland kan det vara svårt att hitta denna information innan man redan blivit antagen och fått inloggningsuppgifter. Ett tips i de fall där man inte hittar något är att kontakta någon som är på det utbytet just nu och fråga om de kan hitta den infon du söker. I USA gäller dock i allmänhet att en termin motsvarar 15 credits på undergraduate nivå (vilket ofta är där man hamnar även om man åker på utbyte under mastern eftersom en kandidat i USA läses på 4 år). På just the University of Texas at Austin har varje kurs en sifferkod som berättar hur många credits den ger! Jag är inte säker, men jag tror många amerikanska universitet följer liknande system!

”Each course in the field is identified by a number made up of three digits, which may be followed by a letter. Except in the Dell Medical School, the first digit of the course number indicates the credit value of the course in semester hours. Courses numbered 201 through 299 have a value of two semester hours; 301 through 399, a value of three semester hours; and so on. A zero as the first digit indicates that the course is noncredit. Except in the School of Law, and the Dell Medical School, the second and third digits of the course number indicate the rank of the course; if they are 01 through 19, the course is of lower-division rank; if 20 through 79, of upper-division rank; and if 80 through 99, of graduate rank.”

De vanligaste kurserna är 3 semester hours (=credits) och det innebär att man har 3 timmar schemalagt i veckan. Totalt motsvarar en sådan kurs 6 hp om den är på undergrad-nivå (här läser man sina flesta kurser) eller 7.5-10 hp om den är på grad-nivå (man kan läsa någon enstaka kurs här om man vill; jag läste en). Detta betyder att man ofta läser 4-5 kurser!

Jag läser min master inom teoretisk fysik och läste därför Quantum II: Particles/Nuclei samt Gravitational Dynamics. Jag läste dock även Observational Methods in Astronomy, Spacecraft Dynamics samt Introduction to Risk Management som alla ligger lite utanför min inriktning, vilket fungerade bra då jag kunde fylla på med några helt valfria kurser i min master. Detta rekommenderar jag strakt: bredda er! Läs minst en kurs utanför ditt område!

1. Vilka aktiviteter finns på och i närheten av campus?

The University of Austin’s campus ligger väldigt centralt och bara några få kilometer från mitten av downtown. Det finns därmed mycket att göra i närheten! Men egentligen behöver man aldrig lämna campus! För den aktive finns flera gym, simbassänger (ute och inne), squashbanor, en mindre klätterhall, basketbollplaner, danssalar, fotbollsplaner, basebollplaner, samt diverse arenor – t.ex. en i Globen-storlek för collegelaget i basketboll samt en, större än alla fotbollsarenor i Europa, för collegelaget i amerikansk fotboll. Dessutom finns bowling samt biljard man kan köra för bara några enstaka dollar! Där utöver finns ett stort bibliotek, en biosalong samt en fullstor teater, där jag t.ex. såg en cirkusföreställning samt the Gentlemen (innan premiärvisning på bio) med Matthew McConaughey närvarande på scen efteråt. Ja, allt ovan är PÅ campus. Dessutom bor många på campus (men det är främst första- eller andraårsstudenter) så det är alltid folk där! Poängen är: din nuvarande eller framtida hobby finns mycket troligt på campus! För egen del så testade jag att vara med i roddlaget (man tränar vid floden som rinner genom Austin), startade ett fotbollslag för en turnering, gick med i Lindy-hop gruppen samt spelade mycket bowling, kollade på bio och mycket mer. Jag var dessutom på en basketboll-match men dessvärre ingen amerikansk fotboll (matcherna går bara på hösten!).

Det är dock värt att nämna att UTA campus är väldigt stort eftersom hela 55000 studenter går där. Alla campus i USA lär inte ha lika stort utbud, men många har liknande! Till exempel har Caltech, trots endast några få tusen studenter, mycket av det ovannämnda; dock finns inte bio, bowling, arenor eller teater.

Ha det bra tills nästa gång! Då kör jag ett avslutande inlägg på temat Nordamerika: ”Det bästa med samt saker att inte missa i USA”

Howdy! Mitt namn är Ludvig, jag läser mitt sista år på Teknisk Fysik (med master inom Teoretisk Fysik) och jag var våren 2020 på utbyte till the University of Texas at Austin och sommarjobbade 2019 på Caltech i Los Angeles. Denna vår kommer jag bjuda på återblickar från mitt utbyte och jobb, samt dela med mig av tips till alla som är sugna på att jobba/plugga utomlands. I synnerhet ni som vill åka till USA kan få bra tips av mig! Har ni specifika frågor till mig så kan ni ställa dem här: https://www.kth.se/student/program/utlandsstudier/fraga-en-student-om-utlandsstudier-1.954823