Hoppa till innehåll

Intervju med Simon om att åka på utbyte i Mexico

Hejsan allihopa och glad påsk på er! Hoppas ni njuter av ledigheten. Vi fortsätter på Nordamerikatemat men i detta inlägget tar vi upp hur det är att åka på utbyte i Mexico! Jag har intervjuat min kompis Simon som var på utbyte i Mexico City under våren 2020. Han har gjort ett väldigt bra jobb med att svara på frågorna så hoppas ni tycker det intressant!

Vad var de största fördelarna och nackdelarna med att åka på utbyte till Mexiko? Var det något du önskade du visste innan du åkte dit?

Den största fördelen med ett utbyte i Mexiko är hur mycket det finns att uppleva! Allt från storstadspuls i Mexiko City, fantastiska vatten (om man tycker om att dyka) i Baja California till surfparadis i Oaxaca. Jag studerade i Mexiko City, en stad med nästan tio miljoner invånare. Staden är uppbyggd av olika stadsdelar som har vuxit ihop och bildat en megastad, där varje stadsdel har sin unika kultur och sitt unika utseende. Det finns allt från stora skyskrapor, finansområden och köpcentrum, till lugnare delar med grönska, lummiga parker och mysiga caféer. Med det sagt är stadspulsen helt klart kännbar, det är alltid ljud och rörelse var man än går. Jag ser inga direkta nackdelar, annat än avståndet och tidsskillnaden, som är speciellt påtaglig om man läser någon kurs på distans från KTH. Alla utbyten utanför Europa kräver lite mer planering gällande försäkringar och studieupplägg, men det är absolut inget hinder och man får bra hjälp av utbyteskoordinatorn vid KTH.

Hur var det att vara där under Coronapandemin? 

Coronaviruset bröt ut lite senare i Mexiko än i Europa, vi hade fullt med aktiviteter på campus fram till mitten av mars ungefär. När vi gick över till distansundervisning valde de flesta utbytesstudenter att resa hemåt, men då situationen var sämre i Europa valde jag att stanna kvar och hoppades att situationen snart skulle återgå till det normala. Efter tre veckor i isolering började vi få som var kvar inse att det troligtvis inte handlade om veckor, utan månader, innan vi kunde återvända till fysiska föreläsningar. För att slippa sitta ensamma och läsa alla kurser på distans flyttade vi utbytesstudenter som var kvar (fem stycken) ihop i en villa i utkanten av staden, där vi fortsatte med kurser via Zoom. När vi inte pluggade hade vi grillkvällar, lagade mat, solade och fördrev tiden med olika sällskapsspel. Det var jag från Sverige, Dinh från Nederländerna/Vietnam, Gaelle och Louis från Frankrike och Iane från Mexiko/Canada, så vi brukade ha olika temakvällar där vi lagade mat från olika länder. Så även om utbytet blev väldigt annorlunda mot vad vi hade planerat, blev det en unik upplevelse på sitt sätt.

Hela situationen var ganska oklar till en början, alla som vistades i Mexiko uppmanades att stanna hemma så mycket som möjligt, men det var heller inget utegångsförbud. Tack vare att vi hade en vän med tillgång till bil kunde vi fortfarande göra dagsutflykter till de nationalparker som fortfarande var öppna, och många restauranger höll öppet med avståndsbegränsningar.

Vi hade planerat att resa både under påsken men även efter att ha avslutat alla kurser på universitet, men det blev såklart inställt på grund av Corona. Kombinationen av att vilja se mer av Mexiko, och att vi var tvungna att flytta då huset vi bott i skulle hyras ut till någon annan ledde till en kompromiss där vi hyrde en bil och körde söderut, mot Oaxaca. Slutet av utbytet spenderade vi antingen med att lära oss surfa eller solandes i en hängmatta i södra Mexiko.

Hur bra behövde man kunna spanska? Var kurserna på engelska eller spanska?
Universitet jag studerade på, Tec de Monterrey, erbjuder kurser både på engelska och spanska. Jag valde att läsa ungefär hälften av kurserna på spanska och hälften på engelska. Ibland kunde en kurs på engelska bestå av enbart spansktalande elever, varför språket blev ganska flytande under diskussioner och liknande, men om kursen var på engelska var all examination och alla inlämningsuppgifter på engelska.

Generellt skulle jag säga att man klarar sig studiemässigt med enbart engelska om man väljer kurser som går på engelska. Men ur ett socialt och kulturellt perspektiv får man ut så mycket mer av sitt utbyte om man kan åtminstone lite spanska. Det underlättar när man beställer mat, frågar om vägen, åker kollektivt, letar efter någonstans att tvätta kläder och allt annat man måste göra i vardagen. Man märker också hur folk skiner upp när man pratar spanska. Är man rädd att gymnasiespanskan är lite ringrostig så ska man absolut inte låta det bli ett hinder, det finns inget bättre sätt att lära sig ett språk än att kastas in i situationer som kräver att man vågar försöka, och spanskan i Mexiko sägs vara ganska enkel att förstå jämfört med många andra länder.

Reser man utanför Mexiko City är andelen engelsktalande generellt mycket lägre och det underlättar väldigt mycket om man kan grundläggande spanska. Men åter igen, man ska inte låta språket vara ett hinder.

Hur var kurserna jämfört med KTHs kurser?

Kurserna höll en hög nivå, men upplägget skiljde sig en del från vad vi är vana vid på KTH. Examinationen var uppdelad i två ”partials”, mindre tentor under kursens gång, och en ”final”, som kan jämföras med en vanlig tenta vid valfri kurs här på KTH. Slutbetyg baseras på en viktning av de tre, man kan med andra ord väga upp en dålig partial genom att skriva en bra final. Klasserna var mycket mindre vilket gjorde att det var mer interaktion mellan lärare och studenter, nästan som på gymnasiet. Jag läste kurser som alla inkluderade någon form av projekt, så det är möjligt att andra kurser har ett annat upplägg. Generellt kändes lärarna väldigt flexibla och hjälpsamma, om det var pga att jag var utbytesstudent eller inte vet jag inte, men jag (och många andra) fick exempelvis tentor flyttade då de krockade med planerade resor.

Schemat var uppdelat i två block, förmiddag och eftermiddag. Som tidigast började vi 08:00 och som senast slutade vi 22:00. Tanken är att man deltar i antingen förmiddagsblocket eller eftermiddagsblocket, men som utbytesstudent är det svårt att pussla ihop rätt kurser, så risken stor att man hamnar i båda. Det kan vara bra att titta en extra gång på schemat och försöka planera, så man inte får en sex timmar håltimme mitt på dagen (check). Campus hade väldigt mycket att erbjuda, allt ifrån restauranger och caféer till träningspass och gym, så det var aldrig ett problem att fördriva tiden mellan föreläsningar.

Beskriv en händelse som påvisar mexikansk kultur!

Det första jag kommer att tänka på är hur otroligt gästvänliga alla är. Allt ifrån mottagandet på universitetet, både av lärare och studenter, till alla människor jag mötte under mitt utbyte. En händelse jag speciellt minns var när vi gick längs en strand i Oaxaca, väldigt avsides från all befolkning. Tydligen hade vi råkat promenera in på privat mark, och vi möttes av en man som såg väldigt förvånad ut över att träffa fem utbytesstudenter från ingenstans. Istället för att ifrågasätta vad vi gjorde där var han genuint nyfiken på hur vi hamnade på hans baksida, och det slutade med att han föreslog att vi kom tillbaka senare under veckan för att äta middag. Två dagar senare står vi och spelar volleyboll och äter middag med folk vi aldrig träffat förut. Det tycker jag beskriver Mexiko på ett ganska bra sätt, en väldigt öppen och välkomnande kultur.

 

Iva Papic
Social femteårsstudent på civilingenjörsutbildningen inom Energi och Miljö med en master inom hållbar energiteknik som älskar att resa! Jag har varit utomlands två gånger i samband med KTH- ett Minor Field Study i Colombia våren 2019 och ett utbyte i Perth, Australien under våren 2020. Jag kommer framför allt blogga om detta, hoppas vi ses på bloggen! :)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *