MFS tema, intro

Hallå allihopa! Nu kör vi igång MFS-tema på bloggen någon vecka framöver. Jag var på ett MFS i Colombia under våren 2019 och skulle säga att det var den bästa upplevelsen under min KTH tid! Jag har pratat lite om mina erfarenheter i Colombia tidigare i bloggen (Latinamerika temat) men under kommande veckor kommer jag prata mer MFS-specifikt, om projektet och hur en vanlig dag där nere kunde se ut.

Vad är MFS? MFS står alltså för Minor Field Study och är en möjlighet för studenter att bedriva fältstudier i ett utvecklingsland i samband med examensarbetet på kandidat-eller masternivå. MFS är ett Sida-finansierat stipendium och kan täcka en del av dina kostnader.

När ansöker man? Utlysning av stipendiet brukar ske terminen innan man åker (vi sökte på höstterminen, HT18 och åkte under senare delen av VT19). På grund av pandemin kommer det troligtvis inte blir någon utlysning av stipendier under VT21 för att åka på MFS HT21, men det finns absolut hopp för att söka under den vanliga ansökningsomgången som sker under HT21 för att åka under VT22!

Mer information om MFS går att hitta på KTHs hemsida. På onsdag kommer ett webbinarium hållas med mer information om MFS, där MFS-handläggare och en tidigare student kommer medverka.

I veckan kommer jag skriva mer om min MFS-upplevelse, vårt projekt, hur vi började processen med ansökning och hur en vanlig dag kunde se ut där nere. Hoppas vi ses här!

Från en ledig dag då vi tog båten över till ett ”regnskogshotell” i Peru

Social femteårsstudent på civilingenjörsutbildningen inom Energi och Miljö med en master inom hållbar energiteknik som älskar att resa! Jag har varit utomlands två gånger i samband med KTH- ett Minor Field Study i Colombia våren 2019 och ett utbyte i Perth, Australien under våren 2020. Jag kommer framför allt blogga om detta, hoppas vi ses på bloggen! :)