Kulturkrockar Japan

Hej igen!

Bloggvåren närmar sig sitt slut, men vi hinner med ett stopp i Japan! Min studiekamrat Erik spenderade ett lyckat år i Tokyo, så jag frågade honom om han hade några anekdoter på temat kulturkrockar som han skulle kunna dela med sig av. Det hade han! Här kommer fem stycken:

Japan är low-tech

Ett vanligt svar på frågan ”varför ville du åka till Japan?” som jag har hört både mig själv och andra säga är att Japan har en spännande kombination av supergammalt och supernytt. Det finns hotell där all receptionspersonal är robotar, och på restauranger är det vanligt att man beställer med iPads vid varje bord. Men samtidigt känns det ibland som att Japan aldrig riktigt har gått in i den digitala tidsåldern. Det känns ibland som att man drunknar i pappersarbete, men det som chockade mig mest var att fax fortfarande används överallt! Det behövs väl när man använder så mycket papper…

Hälsa på folk

Det brukar sägas att vi i norden respekterar vårt ”personal space” mer än vad folk gör på andra ställen. Japaner tar det dock till nästa nivå. Att skaka hand är någon man bara gör i businessammanhang, och kramar är ännu mer ovanligt. Istället bugar man. Tack, hej, ja, förlåt, okej och hejdå kombineras gärna med en större eller mindre bugning för att visa respekt. När min familj hälsade på sa de också att jag alltid nickade så mycket när jag pratade japanska.

Plast

Som svensk går det inte en dag utan att höra om klimat och hållbarhet, mindre plast och mer återvinning. I Japan är de däremot inte rädda för plast. Om man köper ett paket kex är de individuellt plastinslagna och ligger i en hållare av plast som i sin tur är inslagen i plast. Det gör lite ont i ens miljömedvetna hjärta.

Convenience

I Stockholm har de flesta affärer öppet på söndagar och vissa restauranger har till och med öppet dygnet runt! I Tokyo har man convenience stores, eller kombini som man säger, och de lever verkligen upp till sitt namn. De säljer varm och kall mat och dryck, pennor, skrivblock, batterier, skjortor, alkohol, hudprodukter, snacks, rengöringsprodukter, etc. Allt man skulle kunna tänka sig att behöva för ett storstadsliv, öppet 24/7, 365 dagar i året. Och det är inget alkoholmonopol i Japan så om man känner för en femlitersdunke med whiskey kl 03 en söndagsmorgon är det inget som stoppar en.

Cash

En annan gammalmodig grej med Japan är att cash fortfarande är det vanligast betalningsmedlet. Som svensk hade jag knappt rört kontanter de senaste fem åren, men när jag kom dit gick jag alltid runt med flera 10 000-lappar i plånboken. Ja, förutom den gången jag skulle handla en korg full med mat men de inte tog kort, och jag hade bara 1000 Yen (ca 80 kr). Jag fick med mig mjölk och bröd och lämnade resten av varorna för butiksbiträden att ställa tillbaks.

Hoppas ni tyckte detta var lika intressant att höra som jag tyckte! Ha en GRYM sommar!

Howdy! Mitt namn är Ludvig, jag läser mitt sista år på Teknisk Fysik (med master inom Teoretisk Fysik) och jag var våren 2020 på utbyte till the University of Texas at Austin och sommarjobbade 2019 på Caltech i Los Angeles. Denna vår kommer jag bjuda på återblickar från mitt utbyte och jobb, samt dela med mig av tips till alla som är sugna på att jobba/plugga utomlands. I synnerhet ni som vill åka till USA kan få bra tips av mig! Har ni specifika frågor till mig så kan ni ställa dem här: https://www.kth.se/student/program/utlandsstudier/fraga-en-student-om-utlandsstudier-1.954823