Lite mer om kulturkrockar i Europa!

Hej där!

Ludvig nämnde i sitt inlägg Kulturkrockar USA/Europa om en av de kulturkrockar som man kan stöta på i Europa – hur ska man hälsa på varandra? När jag gjorde utbyte i Tyskland, så tyckte jag att det liknade väldigt mycket det svenska sättet att hälsa på – att ta i hand alltså. Jag var dock på utbyte i nordvästra Spanien under gymnasiet, och där blev jag medveten om kindpussandet som Ludvig pratade om. Jag blev lite ställd första gången, då jag kan tycka att det nästan kan kännas mer intimt med någon som ger mig en kindpuss än en kram (i Spanien ska det dessutom ges TVÅ kindpussar), men det är väl en kulturkrock (och personlighetsfråga) i sig.

Min uppfattning är att en av de största kulturkrockarna i Tyskland jämfört med i Sverige är att man ofta är väldigt rättfram i Tyskland. I Sverige lindar vi gärna in ett negativt besked lite grann, eller att man tänker några gånger innan man frågar om något personligt eller liknande. Min uppfattning var att man i Tyskland (åtminstone i södra Tyskland, där jag befann mig mest) däremot ofta anser att det viktigaste är att meningen med frågan/påståendet/kritiken kommer fram, istället för att det kanske förvrängas och missuppfattas om det istället skulle ”förskönas”.

Maten och matvanorna kan också vara en viss kulturkrock. Matvanorna är relativt lika de vi har i Sverige tidsmässigt. Däremot, så är det väldigt vanligt att man köper sin frukost to-go. Det finns massor av små caféer nere i tunnelbanan i München, där det kan vara långa köer på morgonen när folk ska köpa sin fralla och sin kaffe påväg till jobbet. Lunchen är ganska olika från person till person i Tyskland. Oftast äter man en ordentlig lunch, likt vår i Sverige. På universiteten finns det även skolmatsalar, där man får bra mat för en relativt billig peng. Det tyckte jag var väldigt bekvämt, då det knappt fanns några mikrovågsugnar i skolan, och man slapp planera lika mycket hemma. Det är till och med något jag tycker att man skulle kunna inspireras av i Sverige – det hade ju varit fantastiskt skönt att slippa konka matlåda varje dag till skolan och att skippa matlåda inte skulle innebära en dyr utelunch!?

Middagen äts också ungefär samtidigt i Tyskland och Sverige, men generellt sett så är nog middagen i Tyskland lite senare än middagen i Sverige. Den största skillnaden matmässigt i Bayern (tror inte riktigt att det går att dra hela Tyskland över en kam här), så är det att väldigt mycket av maten är friterad i Bayern. Det var faktiskt riktigt svårt att få tag på fisk som inte var panerad i butikerna (och glöm färsk fisk om du inte vill betala väldigt dyra pengar för en norsk lax). Det kände jag att jag kunde sakna lite, och att all mat var väldigt tung. Visst, vi har mycket mejeriprodukter i vår mat i Sverige, men ändå tyckte jag att maten i Bayern kändes mycket tyngre (fetare, mer salt och processad mat) och mycket var även inlagt (surkål och så vidare), vilket också var ganska påfrestande för magen (lätt att få halsbränna) även om det behövdes för att ge den tunga maten någon slags balans. Det var även svårt att hitta vegetarisk mat som inte var exempelvis panerad, och ekologiska varor och grönsaker var väldigt dyrt!

Med det sagt, så tyckte jag inte att det var så mycket kulturkrockar som man reagerade särskilt mycket på, även om de såklart finns där. Det är alltid något som känns ovant när man flyttar till ett nytt land, men det är väl det som är tjusningen med det också? Tänk om allt skulle vara precis som hemma, vad skulle det då finnas för vinster i att prova på att bo utomlands? 🙂

Det har verkligen varit jättekul att få blogga en andra vända här på Utlandsbloggen, men det här var mitt sista inlägg för den här gången!

Jag önskar dig en kanonfin sommar, och lycka till under tentaperioden!

/Signe

Hej! Jag heter Signe Stéen och jag läser mitt fjärde år på Civilingenjörsprogrammet Maskinteknik och mitt första år på mastern Industriell Produktutveckling - Mekatronik. Jag gjorde utlandsstudier inom utbytesprogrammet Erasmus på Technische Universität München (TUM) i Tyskland under mitt tredje år som civilingenjörsstudent (läsåret 2019/2020).