Att springa milen på Milanos gator

Hej vänner!

Idag började vi dagen på ett lite speciellt sätt – det var nämligen dax för PolimiRun! Kort och gott innebar det att vara uppe med tuppen för att bege sig till campus och därefter knyta joggingskorna för att springa en mil, i stället för att ligga och dra sig i sängen som vi gjort majoriteten av de andra dagarna här. PolimiRun är ett lopp som arrangeras av skolan, med flera tusen deltagare som tillsammans springer, joggar eller går mellan skolans campus Leonardo och Bovisa. Loppet är öppet för alla, oavsett om man vill slå personbästa, få en relativt lång morgonpromenad eller knipa åt sig den för i år väldigt charmiga gula t-shirten. Som tur är hade vädergudarna dessutom målat upp himlen med moln och sänkt temperaturen över staden under hela loppet, vilket var väldigt tacksamt för oss som vanligtvis inte springer milen i något som ibland känns som tropikerna. Efter loppet belönade vi oss själva med en välförtjänt ”all you can eat”-sushi.

För er som ska plugga i Milano kan jag verkligen rekommendera att springa PolimiRun – det är ett jätteroligt evenemang och oavsett hur man tar sig i mål så känns det fantastiskt efteråt!

/Anja

Ett glatt gäng efter målgången!
Hej! Mitt namn är Anja och jag läser femte året på Civilingenjörsprogrammet Samhällsbyggnad. I höst intar jag sista året på min master inom Hållbar samhällsplanering och stadsutformning genom att för en termin byta ut KTH mot Politecnico di Milano i Italien. Under den här terminen kommer jag försöka leva ”La dolce vita” – med allt vad det innebär! Jag tänker fråga Italien vart den bästa pizzan, pastan och Gelaton egentligen finns, vilka stadsdelar som bevarat mest inspiration och historia, hur livet som student är och vad Milanos systerstäder har att erbjuda. Och de svar jag får kommer jag förmedla här på bloggen, i form av skilda inlägg och massvis med bilder. Hoppas ni vill följa med på min resa!