ETH Week

Hallo!

Första veckan som ETH-student har varit superintensiv, men också väldigt rolig! Officiella terminsstarten är egentligen imorgon, men den senaste veckan har jag deltagit i något som heter ETH Week, vilket räknas som en intensivkurs som ger 1 ECTS = 1 hp.

Veckan började redan i söndags och höll på till fredag, alltså sex dagar med fullt schema 8:30-19:30 varje dag, plus frivilliga morgonträningar vid 7:00 och extra event på kvällarna till 21:30. ETH Week är en projekt/innovationsvecka där man arbetar i team med studenter från olika departments på ETH. Tillsammans i teamen utvecklar man en problemformulering och en lösning med tillhörande prototyp inom ETH Week’s tema, vilket i år var ”Health for Tomorrow”. Utöver att arbeta i mitt team med detta har jag även fått gå på massor av intressanta föreläsningar som hållits av olika experter och professorer från ETH, åka på studiebesök till Swiss Tropical and Public Health Institute i Basel, hålla intervjuer och pitcha idéer till inbjudna experter, bl.a. ETH Zürichs nästa rektor! Sista dagen bestod utav final presentations där alla olika team fick presentera sina idéer och prototyper inför alla andra team, ETH Zürichs rektor Sarah Springman och en jury (olika experter och professorer). Tyvärr vann inte mitt team tävlingen, men jag känner att jag vann bara med vilket team jag hamnade i – vi har haft riktigt roligt och arbetat så bra tillsammans trots långa och intensiva dagar! Så förutom att jag har lärt mig massor och blivit inspirerad, så har jag också fått flera nya vänner, både de i mitt team och många från de andra teamen.

Under hela veckan har vi blivit bjudna på väldigt god vegetarisk mat; frukost, lunch, middag och snacks. Har känts så lyxigt med tanke på hur dyrt det är här i Schweiz! Efter presentationerna på fredagkvällen blev det också stor fest för alla oss som deltagit i ETH Week: apéro, öppen bar, middag, efterrätt och silent disco ute på gården på campus – så roligt!!!

Här kommer ett gäng bilder från veckan:

Kan verkligen rekommendera ETH Week till er som är sugna på att åka till ETH Zürich nästa höst!

Hej! Jag heter Victoria och påbörjar precis mitt femte och sista år på KTH på civilingenjörsprogrammet Energi och miljö där jag läser mastern Teknik och hållbar utveckling. Under hösten kommer jag att åka på utbyte till ETH Zürich i Schweiz där jag ska läsa Environmental Engineering. Förutom att jag brinner för miljön och hållbarhet älskar jag att dansa. Innan jag började på KTH gick jag en fyraårig dansutbildning, så jag har jobbat en del som dansare parallellt med mina studier på KTH. Utöver det älskar jag musik, träning i alla dess former och att vara ute i naturen. Hoppas ni ska tycka det är kul att följa mig på mitt äventyr i Schweiz under höstterminen 2021!