Giuriati Sports Center

Hej!

Liksom Victora beskriver på ETH i Zürich (se här), erbjuder även Polimi flera möjligheter för den som vill variera pastaluncher och pizzamiddagar med att svettas lite. Även om vi inte har tillgång till otroliga 600 olika klasser finns det tillräckligt med smaker i godispåsen för att gynna alla (för de som gillar godis såklart).

Giuriati Sports Center, som är beläget precis intill campus Leonardo på Politecnico erbjuder nämligen allt från padel, tennis, fotboll och rugby, till löpning, klasser och gym. Gällande klasserna finns det både så kallade masterclasses, som innebär att följa en klass kontunierligt samma tid varje vecka, men även öppna klasser som är bokningsbara för alla som har ett premium-medlemskap. Det innebär att kunna boka in sig på allt från yoga, pilates och zumba, till en rad olika styrkepass. För den som bara vill vara på gymmet räcker guldmedlemskapet, och för att bara kunna ta sig in på anläggningen och kunna boka exempelvis padelhallen eller springa några varv runt löparbanan räcker silver. Kostnaderna mellan medlemskapen varierar, men generellt sätt skulle jag säga att det är prisvärt. Det går dessutom att välja mellan 3-, 6- eller 12-månadersmedlemskap. Själv har jag valt 3 månaders premium, vilket kostade ca 90 euro, plus den obligatoriska hälsoundersökningen på 25 euro. Hälsoundersökningen innebär även ett automatsikt silvermedlemskap.

Jag kan verkligen rekommendera att signa upp sig på Giuriati! Anläggningen är fräsh och jag tror att delar av den precis renoverats. Det finns alltid personal som hjälper till (och tittar så man gör rätt inne på gymmet, haha) och det är öppet alla dagar i veckan. Själv brukar jag variera att gå dit och rensa huvudet genom att springa på bandet med att träna nere på gymmet med en vän. Imorgon ska jag även prova yogan och så fort jag hittar någon som är taggad vill jag prova padelbanorna. Så för er som ska plugga på Polimi, vad blir er grej?

För den som inte kan lämna padel-hysterin hemma i Sverige finns 2 padelbanor på skolan!

Hej! Mitt namn är Anja och jag läser femte året på Civilingenjörsprogrammet Samhällsbyggnad. I höst intar jag sista året på min master inom Hållbar samhällsplanering och stadsutformning genom att för en termin byta ut KTH mot Politecnico di Milano i Italien. Under den här terminen kommer jag försöka leva ”La dolce vita” – med allt vad det innebär! Jag tänker fråga Italien vart den bästa pizzan, pastan och Gelaton egentligen finns, vilka stadsdelar som bevarat mest inspiration och historia, hur livet som student är och vad Milanos systerstäder har att erbjuda. Och de svar jag får kommer jag förmedla här på bloggen, i form av skilda inlägg och massvis med bilder. Hoppas ni vill följa med på min resa!